Αρχική / ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ / Βάλτε κάλιο στη ζωή σας!

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

03/05/2017 10:44 πμ

Βάλτε κάλιο στη ζωή σας!

Βάλτε κάλιο στη ζωή σας!

Γράφει ΒΑΣΙΑ ΓΚΑΝΑΡΑ

γράφει ο Παρασκευάς Κακάς Μ.D. Πλαστικός Χειρούργος

Δίαιτα πλούσια σε κάλιο μπορεί να βελτιώσει την υπέρταση

Το να τρώμε τροφές πλούσιες σε κάλιο, όπως γλυκοπατάτες, αβοκάντο, σπανάκι, φασόλια, μπανάνες, ακόμη και η κατανάλωση καφέ, θα μπορούσαν να είναι το κλειδί για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Η μείωση της πρόσληψης νατρίου, που περιέχεται κυρίως στο μαγειρικό αλάτι, είναι ένας καθιερωμένος τρόπος για να μειώσει κάποιος την αρτηριακή πίεση, αλλά τα στοιχεία δείχνουν ότι η αύξηση στην πρόσληψη του καλίου μπορεί να έχει ένα εξίσου σημαντικό αποτέλεσμα στην υπέρταση.

Η υπέρταση είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα υγείας που επηρεάζει πάνω από ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμά ότι η υπέρταση ευθύνεται για τουλάχιστον το 51% των θανάτων που οφείλονται σε εγκεφαλικό επεισόδιο και  το 45% των θανάτων που οφείλονται σε καρδιακή νόσο.

Η Alicia McDonough με την ομάδα της ερεύνησαν τη σύνδεση μεταξύ της πίεσης του αίματος και τη διατροφική πρόσληψη νατρίου, καλίου καθώς και την αναλογία νατρίου-καλίου σε ένα άρθρο ανασκόπησης που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2017 στο American Journal of Physiology – Ενδοκρινολογίας και Μεταβολισμού.

Η ανασκόπηση της Δρ McDonough βρήκε αρκετές μελέτες πληθυσμού που αποδεικνύουν ότι η υψηλότερη διαιτητική πρόσληψη σε κάλιο (εκτιμώμενη από την ουρική απέκκριση) συσχετίστηκε με μείωση της αρτηριακής πίεσης, ανεξάρτητα από την πρόσληψη νατρίου. Παρεμβατικές μελέτες με συμπληρώματα καλίου, επίσης, φάνηκαν να παρέχουν ένα άμεσο όφελος.

Πρόσφατες μελέτες σε τρωκτικά έδειξαν ότι το σώμα κάνει μια πράξη εξισορρόπησης που χρησιμοποιεί την απέκκριση νατρίου για να διατηρεί στενό έλεγχο των επιπέδων του καλίου στο αίμα. Αυτό συμβαίνει γιατί το κάλιο είναι κρίσιμο για τη φυσιολογική λειτουργία της καρδιάς, των νεύρων και των μυών.

Όταν το διαιτητικό κάλιο είναι υψηλό, οι νεφροί εκκρίνουν στα ούρα περισσότερο αλάτι και νερό, χαμηλώνοντας την πίεση. Αποτέλεσμα αυτού είναι η κατανάλωση μιας δίαιτας υψηλής περιεκτικότητας σε κάλιο να δρα όπως η λήψη ενός διουρητικού.

Οι πρώιμοι πρόγονοί μας έτρωγαν πρωτόγονες δίαιτες που ήταν πλούσιες σε φρούτα, ρίζες, λαχανικά, φασόλια και δημητριακά (όλα πλούσια σε κάλιο) και πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο. Ως αποτέλεσμα, οι άνθρωποι εξελίχθηκαν να ποθούν νάτριο – αλλά όχι κάλιο. Η σύγχρονη διατροφή, όμως, έχει αλλάξει ριζικά από τότε: οι εταιρείες τροφίμων προσθέτουν αλάτι για να ικανοποιήσουν τον πόθο μας, και τα επεξεργασμένα τρόφιμα έχουν συνήθως χαμηλή περιεκτικότητα σε κάλιο.

Στην τυπική δυτική διατροφή, η πρόσληψη νατρίου είναι υψηλή και η πρόσληψη καλίου είναι χαμηλή. Αυτό αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες εμφάνισης υψηλής αρτηριακής πίεσης. Όταν η πρόσληψη καλίου είναι χαμηλή, η πράξη εξισορρόπησης χρησιμοποιεί κατακράτηση νατρίου για να κατακρατήσει την περιορισμένη ποσότητα καλίου, το οποίο είναι σαν να τρώει μια ακόμα υψηλότερη ποσότητα νατρίου.

Αλλά πόσο κάλιο θα πρέπει να καταναλώνουμε; Μια έκθεση του 2004 από το Ινστιτούτο Ιατρικής συνιστά οι ενήλικες να καταναλώνουν τουλάχιστον 4,7 γραμμάρια καλίου ανά ημέρα για να μειωθεί η αρτηριακή πίεση, να αμβλυνθούν τα αποτελέσματα του νατρίου και να μειωθούν οι κίνδυνοι δημιουργίας λίθων των νεφρών και να προβλεφθεί η οστεοπόρωση.

Η Δρ McDonough συνιστά την ανάπτυξη των δημόσιων πολιτικών για την αύξηση της πρόσληψης του διαιτητικού καλίου από φυτικές πηγές. Συνιστά επίσης την επισήμανση, στις ετικέτες διατροφής, της περιεκτικότητας σε κάλιο, για να βοηθήσουν στην αύξηση της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών στις ευεργετικές επιδράσεις του καλίου.

Στόχος είναι μια ισορροπημένη διατροφή, που θα οδηγήσει σε μικρότερη νοσηρότητα στον γενικό πληθυσμό χωρίς τη χρήση φαρμακευτικής αγωγής για την υπέρταση.

 

Από το φύλλο της THESSNEWS #49 (14/03/2017-16/03/2017)

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

Σχετικά με τον αρθρογράφο ΒΑΣΙΑ ΓΚΑΝΑΡΑ

Είναι η Βάσια Γκανάρα, φοιτήτρια Δημοσιογραφίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία καθώς από μικρό παιδί τις άρεσε να αρθρογραφεί σε τοπικές εφημερίδες της Άρτας, απ' όπου και κατάγεται. Αγαπά τα εξωτερικά ρεπορτάζ καθώς όπως λέει η ίδια "ολα στη δημοσιογραφία ειναι δρόμος και έρευνα... "

/ Δείτε ακόμα

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

23.10.2021 11:00 μμ

H φυσική δραστηριότητα αν μη τι άλλο βοηθάει την ψυχολογιά και την καλή μας υγεία. Ωστόσο, υπάρχει ένα άθλημα που μάλλον λόγω θέσης και μηχανικής του σώματος φαίνεται ότι αποτελεί εχθρό της λίμπιντο.   Πρόσφατη έρευνα αποκάλυψε την ύπαρξη σαφούς

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

23.10.2021 10:00 μμ

Ο καρκίνος μαστού αποτελεί τη συνηθέστερη κακοήθεια του γυναικείου πληθυσμού, τη δεύτερη αιτία θανάτου από καρκίνο, μετά τον καρκίνο του πνεύμονα καθώς και τη συχνότερη αιτία θανάτου στις γυναίκες ηλικίας 40 με 55 ετών.   Για την εμφάνισή του έχουν

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

23.10.2021 3:00 μμ

Πολλές προστατευτικές επιδράσεις στις ασθενείς που έχουν επιβιώσει από καρκίνο του μαστού φαίνεται πως παρέχει ένα νόστιμο και ιδιαίτερα θρεπτικό τρόφιμο. Σύμφωνα με το ygeiamou.gr, η αυξημένη κατανάλωση ξηρών καρπών έχει σχετιστεί με μειωμένη θνησιμότητα γενικότερα αλλά θνησιμότητα και από

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

21.10.2021 7:45 πμ

Η οστεοπόρωση, γνωρίζουμε καλά τα τελευταία χρόνια, ότι είναι η οστική νόσος που χαρακτηρίζεται από μειωμένη οστική πυκνότητα και ποιότητα, πράγμα που οδηγεί στην ευθραυστότητα των οστών και σε αυτό που ονομάζουμε οστεοπορωτικό κάταγμα ή κάταγμα χαμηλής βίας. Ένας από

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

19.10.2021 11:45 μμ

Όλο και σε περισσότερα διατροφολόγια συναντάμε την γλυκοπατάτα, η οποία προσφέρει πολλά οφέλη στον οργανισμό μας. Οι γλυκοπατάτες και τα είδη τους, προσφέρουν βασικά στοιχεία που χρειάζεται ο οργανισμός σου. Σύμφωνα με το shape.gr, αυτά είναι: Ενίσχυση της β-καροτίνης Οι

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

19.10.2021 10:46 μμ

Καθημερινά, όλο και περισσότερος κόσμος υποφέρει από αϋπνία. Πολλοί δε, χρησιμοποιούν βότανα για την αντιμετώπισή της. Δύο από τα πιο χαλαρωτικά βότανα, σύμφωνα με το shape.gr, είναι: Η ρίζα βαλεριάνας είναι ένα βότανο που χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση της αϋπνίας.

thess

Επικαιρότητα

RETRO NEWS - ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

24.10.2021 5:30 πμ

ΥΓΕΙΑ - ΕΠΙΣΤΗΜΗ

23.10.2021 11:00 μμ

RETRO NEWS - ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

23.10.2021 8:10 μμ