Αρχική / ΡΕΠΟΡΤΑΖ / Η κάθοδος των Βαλκάνιων

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

09/08/2016 6:40 μμ

Η κάθοδος των Βαλκάνιων

Η κάθοδος των Βαλκάνιων

Γράφει thessnews

«Σαν την Χαλκιδική δεν έχει»! Η γνωστή και διαδεδομένη φράση ανταποκρίνεται απολύτως στην πραγματικότητα. Το ερώτημα, όμως, που προκύπτει τα τελευταία χρόνια, ειδικά της οικονομικής κρίσης, είναι ποιοι χαίρονται τη μοναδική αυτή φυσική ομορφιά με τις καταγάλανες παραλίες και τα καταπράσινα δάση;

Από το 2004 που καταργήθηκε η βίζα, για αρκετούς από τους βαλκάνιους γείτονες λαούς, άρχισε να αλλάζει και ο τουρισμός της Χαλκιδικής.

Οι Έλληνες δεν έχουν χρήματα για διακοπές, σαν εκείνες τις παλιές με την «ταβέρνα» να είναι στο καθημερινό πρόγραμμα της 20ήμερης καλοκαιρινής ανάπαυλας.

Σήμερα, οι Έλληνες πηγαίνουν διακοπές στα χωριά τους ή φιλοξενούμενοι σε φίλους και συγγενείς, αφήνοντας τα τρία πόδια, Σιθωνία, Κασσάνδρα και Άθω,  να τα «χαίρονται» Σέρβοι, Σκοπιανοί, Βούλγαροι και Ρουμάνοι που έρχονται κατά κύματα.

Μάλιστα, η παρουσία τους είναι αισθητή και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, αφού η οδηγητική τους συμπεριφορά είναι χαρακτηριστική έως και επικίνδυνη. Χαμηλές ταχύτητες στο αριστερό ρεύμα δρόμων ταχείας κυκλοφορίας, ξαφνικές αλλαγές ρεύματος κυκλοφορίας χωρίς προειδοποίηση, σταμάτημα μπροστά σε ό,τι θεωρούν αξιοθέατο ή πιθανό σημείο εντοπισμού ικανοποίησης των αναγκών τους.

Η πιο συχνή διαδρομή που ακολουθούν είναι η είσοδός τους από το τελωνείο των Ευζώνων, μετά μια βόλτα σε εμπορικό κέντρο της πόλης στη Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης – Μουδανιών και στη συνέχεια «καρφί» για τις παραλίες της Χαλκιδικής.

«Περίπου 800.000 αφίξεις, οι μισές αεροπορικές και οι υπόλοιπες οδικές. Τα Βαλκάνια καλύπτουν το 90% του οδικού τουρισμού από Ρουμανία, Σερβία, Βουλγαρία και Σκόπια, ενώ το 10% προέρχεται από Τσεχία, Πολωνία, Ουγγαρία και Τουρκία», αναφέρει στη ThessNews ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Χαλκιδικής και του Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος.

Πληρότητα 40% τα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής χάρη στους Βαλκάνιους

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, οι Βαλκάνιοι αγγίζουν τις 300.000 αφίξεις ετησίως στη Χαλκιδική τόσο 2015 όσο και το 2016, αποτελώντας πλέον έναν «σταθερό τουρίστα». Την ίδια στιγμή οι Ευρωπαίοι έχουν μειωθεί στο μισό. Το 2015 επισκέφθηκαν την Χαλκιδική, 170.000 Γερμανοί, 50.000 Άγγλοι, 10.000-12.000 Βέλγοι και Ολλανδοί και φυσικά 70.000 Ρώσοι. Φέτος, μέχρι σήμερα που είναι η προ-τελευταία μέρα του Ιουλίου έχουν έρθει από Γερμανία, Αγγλία, Βέλγιο, Ολλανδία και Ρωσία, οι μισοί.

«Γενικά η σαιζόν είναι κάτω 10-15% σε σύγκριση με το 2015. Εάν δεν υπήρχε ο οδικός τουρισμός, ίσως να ήταν στο 25-30% κάτω. Συνεπώς θέλουμε κι αυτούς τους τουρίστες. Χρειάζεται όμως πάντα μια διασπορά εθνικοτήτων για καλύτερα και σίγουρα οικονομικά αποτελέσματα», σημειώνει ο κ. Τάσιος.

«Ουρά» στους φούρνους 

Άδειες οι ταβέρνες

Μπορεί οι Βαλκάνιοι γείτονές μας να προτιμούν τη Χαλκιδική για τις διακοπές τους, αλλά όπως φαίνεται, στην πλειονότητά τους είναι μέτριας έως χαμηλής οικονομικής επιφάνειας.

Μπορεί να «γεμίζουν» ξενοδοχεία και δωμάτια, αλλά ταβέρνες και νυχτερινά κέντρα είναι άδεια ή ακόμη χειρότερα κατεβάζουν «ρολά»,  ακόμη και «ιστορικά» κλαμπ.

Έτσι, οι πιο συνηθισμένες εικόνες που μπορεί να αποτυπώσει κάποιος με μια βόλτα στα πιο κοσμικά μέρη της Χαλκιδικής, τώρα θα «πέσει» πάνω σε «ουρές» που σχηματίζουν Σκοπιανοί, Ρουμάνοι, Σέρβοι και Βούλγαροι έξω από τους φούρνους το πρωί ή στα ταμεία των σούπερ μάρκετ.

«Η άφιξη τουριστών από τις Βαλκανικές χώρες συντελεί σημαντικά στην πληρότητα των ενοικιαζόμενων καταλυμάτων της περιοχής αλλά και των ξενοδοχείων. Βέβαια λόγο της μη καλής οικονομικής κατάστασης δεν μπορούν να ξοδέψουν πολλά χρήματα. Ωστόσο η παρουσία τους αποφέρει οικονομικά οφέλη στην περιοχή μας και μια ενδεχόμενη απουσία τους λόγω  αλλαγής στον τουριστικό τους προορισμό,  θα έπληττε οικονομικά πολλά από αυτά. Επιπλέον λόγω  του γεγονότος ότι Βαλκάνιοι γείτονές μας επιλέγουν οικονομικές διακοπές, η απόφαση της κυβέρνησής μας για την αύξηση των έμμεσων φόρων και ιδίως του ΦΠΑ τόσο στην εστίαση όσο και στην διανομή, καθιστούν ακριβό το τουριστικό μας προϊόν για αυτήν την κατηγορία των τουριστικών» σημειώνει ο Πρόεδρος Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γεώργιος Γκιλής.

«Πρέπει να σταματήσει η γκρίνια στους επιχειρηματίες. Και από αυτόν τον τουρίστα, Ρουμάνο, Σέρβο, Βούλγαρο, Σκοπιανό, δουλεύει πολύς κόσμος. Καταστήματα ,γνωστής γερμανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, είναι γεμάτα, όπως και αρτοποιεία, βενζινάδικα, συνεργεία αυτοκινήτων κ.ά. Οι μισοί επαγγελματίες και μη, δουλεύουν με αυτές τις εθνικότητες. Τα Βαλκάνια στηρίζουν 12 χρόνια όλο το νομό και ιδιαίτερα τα ενοικιαζόμενα για τουλάχιστον 90 με 110 ημέρες. Υπάρχει μικρό ποσοστό τουριστών πολυτελείας, οι οποίοι απευθύνονται στα 5στερα ξενοδοχεία. Οι υπόλοιποι κάνουν καλές πληρότητες σε όλα τα καταλύματα, ωστόσο είναι πελάτες που δεν αφήνουν πολλά χρήματα στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Τα εστιατόρια, τα είδη λαϊκής τέχνης είχαν προσαρμοστεί στον Έλληνα τουρίστα, ο οποίος ερχόταν για 2,5 μήνες και είχε αγοραστική δύναμη που κάλυπτε ίσως και ολόκληρη σαιζόν 120 ημερών. Σήμερα αυτό δεν υπάρχει. Είμαστε υποχρεωμένοι όλοι να προσαρμοστούμε στις συνθήκες», όπως υπογραμμίζει ο κ. Τάσιος.

«Φέτος έχουμε πληρότητα 60% στα ενοικιαζόμενα δωμάτια από Βαλκάνιους. Οι Σέρβοι παρουσιάζουν μία μικρή μείωση, οι Βούλγαροι είναι σταθεροί, ενώ Ρουμάνοι και Σκοπιανοί φέτος καταγράφουν άνοδο. Οι Σκοπιανοί είναι μοιρασμένοι, οι μισοί είναι πολύ χαμηλού οικονομικού επιπέδου και δεν βγαίνουν καθόλου έξω για διασκέδαση ή φαγητό και οι υπόλοιποι είναι κάπου στο ενδιάμεσο. Τι να κάνουμε; Να κλείσουμε επειδή δεν έχουν να ξοδέψουν; Μακάρι να καταφέρουμε να έχουμε τουρίστες με χρήματα», λέει στη ThessNews ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Καταλυμάτων Χαλκιδικής, Δημήτρης Χαδαλής, εκφράζοντας τον προβληματισμό του.

Να αλλάξει η Χαλκιδική για να αλλάξει ο τουρίστας  

Υπάρχει «περιθώριο» βελτίωσης και επιστροφής στις αλησμόνητες καλοκαιρινές διακοπές που έκαναν οι γαλαντόμοι Έλληνες στη Χαλκιδική;  Μάλλον, δύσκολα! Όπως αναφέρουν στη ThessNews επιχειρηματίες και κάτοικοι της περιοχής, ο νομός πάσχει από έργα υποδομής αλλά και από τους ίδιους τους ανθρώπους του.

Αν αναλογιστεί κάποιος ότι ο μόνος τρόπος άφιξης στην Χαλκιδική είναι οδικός, αυτομάτως αναρωτιέσαι με ποιον τρόπο θα προσεγγίσουν οι χιλιάδες από όλον τον κόσμο; Καταλήγοντας ότι η επόμενη εναλλακτική είναι… κολυμπώντας.

Το σκηνικό της ανυπαρξίας υποδομών και άλλων συμπληρώνει απόλυτα η περιορισμένη δυνατότητα που έχει η κοντινότερη πόλη, δηλαδή η Θεσσαλονίκη, στο να υποδεχτεί στο αεροδρόμιό της μεγάλα «τσάρτερ», στο λιμάνι της μεγάλα κρουαζιερόπλοια και η σιδηροδρομική της γραμμή να εξυπηρετεί συνδέοντας απλώς την πόλη με την πρωτεύουσα.

Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί η εγκατάλειψη των αρχαιολογικών χώρων, η καθαριότητα, η οικονομία της χώρας με την αύξηση του ΦΠΑ και φυσικά το ανθρώπινο δυναμικό που στελεχώνει τις όποιες υπηρεσίες και παροχές.

«Για να δούμε καλύτερο μοντέλο τουριστικά θέλει πολύ δουλειά. Υποδομές, επισκέψιμους αρχαιολογικούς χώρους, μεταφορά μέσω ΚΤΕΛ, καθαριότητα δρόμων, ξεκαθάρισμα καταλυμάτων μέσω της νέας κατηγοριοποίησης σε αστέρια και κλειδιά, καταπολέμηση της «παραξενοδοχίας», προσαρμογή στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον τουρισμού, το οποίο έχει σκληρό «πρωταθλητισμό». Τιμές σε συνάρτηση με τις υποδομές, το ανθρώπινο δυναμικό και τη σωστή ενιαία προβολή», είναι σύμφωνα με τον κ. Τάσιο οι προϋποθέσεις εκείνες που θα ξαναφέρουν στη Χαλκιδική «πλούσιους» τουρίστες.

«Οι αυξημένες προσδοκίες για τις τουριστικές ροές, που θα μπορούσαν να αυξήσουν περαιτέρω και τη συμμετοχή του τουρισμό στο τοπικό ΑΕΠ, σκοντάφτουν στην έλλειψη επαρκών δικτύων και υποδομών για την εξυπηρέτηση της απότομης αύξησης του πληθυσμού κάθε καλοκαίρι», αναφέρει από την πλευρά του ο κ.Γ.Γκιλής.

Όπως σημειώνει ο ίδιος, στην προσέλευση ποιοτικού τουρισμού και στην καλύτερη αξιοποίηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην περιοχή, «θα συντελούσε η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως λιμάνι υποδοχής κρουαζιέρας σε συνδυασμό με την αναβάθμιση και του λιμανιού των Νέων Μουδανιών της Χαλκιδικής, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως κόμβος για επισκέψεις στο Άγιον Όρος. Επιπλέον, η λειτουργία των υδατοδρομείων , η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Χαλκιδικής (λιμάνι των Νέων Μουδανιών) με τα νησιά των Σποράδων και με την Νότια Εύβοια (λιμάνι της Καρύστου), η σύνδεση της Ουρανούπολης με την Καβάλα και τη Θάσο, είναι αιτήματα που έχουν υποβληθεί προς την Κεντρική Διοίκηση στα οποία δεν έχουμε λάβει ακόμη επίσημη απάντηση από τους αρμόδιους φορείς»

Ακόμη, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, η δημιουργία προαστιακής και σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Χαλκιδική   θα δώσει νέες προοπτικές στην ανάπτυξη του εμπορίου και γενικότερα στις μεταφορές.  «Η σύνδεση αυτή, μέσω και του αεροδρομίου «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, (προκαταρτική μελέτη σκοπιμότητας είχε ολοκληρώσει παλιότερα και η ΕΡΓΟΣΕ), θα συμβάλλει στην τόνωση της τουριστικής κίνησης της Χαλκιδικής, θα ενισχύσει την τοπική οικονομία και θα αποφορτίσει την οδική κίνηση προς Χαλκιδική. Εφόσον αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο νομός μας στον τομέα του τουρισμού, θα διαφοροποιηθεί το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν και θα βελτιωθεί η ποιότητά του. Κατά αυτόν τον τρόπο θα βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού τομέα, και θα προωθηθεί η περαιτέρω ανάπτυξη σε όλα τα συναφή επαγγέλματα με τον τουρισμό,  σε ολόκληρο το Νομό Χαλκιδικής. Άμεση ωφέλεια θα προκύψει  γενικότερα σε όλους τους τομείς (εμπορία, μεταποίηση κτλ), συμβάλλοντας κατά σημαντικό τρόπο στην αειφόρο οικονομική ανάπτυξη του Νομού» συμπληρώνει.

Από το φύλλο της THESSNEWS #13 (06-07/08/2016)

 

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

/ Δείτε ακόμα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

16.10.2021 1:03 μμ

Η κακοκαιρία “Μπάλλος” δημιούργησε μικροζημιές στην περιοχή της Αγίας Τριάδας, στη Θεσσαλονίκη. Το πρωί του Σαββάτου (16/10) σημειώθηκαν δύο πτώσεις δέντρων από σπίτια. “Τα δέντρα έπεσαν στον δρόμο και καταπλάκωσαν ένα αυτοκίνητο, αυτό δημιούργησε ένα μικρό θέμα στην περιοχή”, αναφέρει

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

16.10.2021 12:01 μμ

Στο Ράδιο Θεσσαλονίκη μίλησε νωρίτερα σήμερα ο Γιάννης Πετράκης, πρόεδρος της κοινότητας Ολυμπιάδας. Η συγκεκριμένη περιοχή έζησε ένα πολύ δύσκολο 24ωρο, με την κακοκαιρία να ξυπνά μνήμες από την καταστροφική κακοκαιρία του 2019. Ο κ. Πετράκης μίλησε για την μάχη

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

16.10.2021 10:04 πμ

Την αποτίμηση του περάσματος της κακοκαιρίας “Μπάλλος” έκανε ο δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλιάνος. Ο κ. Βαλιάνος, μιλώντας στην Thessnews ανέφερε ότι “το φαινόμενο έχει υποχωρήσει, ωστόσο υπάρχουν ζημιές”. Μιλώντας στην Thessnews, ο δήμαρχος Αριστοτέλη σημειώνει ότι “καταφέραμε με τα αναχώματα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

15.10.2021 10:33 μμ

Σε επιφυλακή ενόψει της κακοκαιρίας “Μπάλλος” είναι ο δήμος Θέρμης. “Έγινε ο καθαρισμός της γέφυρας νωρίτερα, γιατί η ισχυρή βροχόπτωση έφερε φερτά υλικά στο σημείο. Από κολώνες μέχρι δέντρα”, σημειώνει στη Thessnews ο δήμαρχος Θέρμης, Θεόδωρος Παπαδόπουλος. Δημιουργήσαμε αναχώματα, για

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

15.10.2021 8:00 μμ

Σε συναγερμό τέθηκαν οι υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδόνιας.  Υπερχείλισε το ρέμα στο Νέο Ρύσιο, με αποτέλεσμα φερτά υλικά να φτάσουν μέχρι το δρόμο Θεσσαλονίκης-Περαίας. Υπάρχει ο φόβος πώς σε μια νέα ενδεχόμενη νεροποντή, να πλημμυρίσει ο δρόμος, και να

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

15.10.2021 5:51 μμ

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής Μοριακής Φαρμακολογίας και Φαρμακογονιδιωματικής του Τμήματος Φαρμακευτικής του ΑΠΘ, Ιωάννης Βιζιριανάκης μίλησε στο Ράδιο Θεσσαλονίκης 94,5fm. Για δεύτερη φορά Διεθνές Βραβείο για το τμήμα Φαρμακευτικής του ΑΠΘ – Προσομοιωτής ερευνά τα δεδομένα των φαρμάκων και τα προσαρμόζει

thess

Επικαιρότητα

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

17.10.2021 7:45 πμ