Nέα αύξηση στις τιμές των προϊόντων θα δουν οι καταναλωτές μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.
Η αύξηση θα αφορά σε περισσότερους από 150 κωδικούς. Πρωταγωνιστές αναμένονται τα φρούτα και τα λαχανικά και φυσικά το ελαιόλαδο.
Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 7,2%, το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η εταιρεία ερευνών Circana και σύμφωνα με το OPEN. Μάλιστα, οι πωλήσεις το ενδεκάμηνο του 2023 αυξήθηκαν σε αξία κατά 9,5% και σε όγκο κατά 2,2%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Σε ποια προϊόντα καταγράφονται οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις
Στο εξεταζόμενο διάστημα, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφονται στα καθαριστικά κατά 9,1%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας 7,2% και στα τρόφιμα κατά 7,1%.
Ανατιμήσεις καταγράφονται και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς οι πωλήσεις τους το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 αυξήθηκαν κατά 11,%, με το μερίδιό τους να ανέρχεται πλέον στο 26,3% από 25,8% το αντίστοιχο διάστημα το 2022.
Το μεγαλύτερο μερίδιο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συγκεντρώνουν τα τρόφιμα 26,8%, τα προϊόντα για το σπίτι 25,6% και τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας 20,9%.
Από το χωράφι ξεκινούν οι αυξήσεις
Σημειώνεται πως αυξήσεις καταγράφονται και στο χωράφι, συμπαρασύροντας έτσι προς τα πάνω τις τιμές. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Νοέμβριο του 2023 οι παραγωγοί είδαν επιπλέον αύξηση 3,8%, ενώ τα κόστη παραγωγής έπεσαν στο 5,2%.
Τα λαχανικά και τα κηπευτικά αυξήθηκαν κατά 14,8%, τα φρούτα 12,3%, ενώ στο ελαιόλαδο η αύξηση έφτασε στο 72,4% και στα κρέατα ήταν 6,3%.
Ο απόλυτος πρωταγωνιστής της ακρίβειας το ελαιόλαδο
Το ελαιόλαδο παραμένει ο απόλυτος πρωταγωνιστής της ακρίβειας καθώς ανατιμήθηκε κατά 58,5%, τον περασμένο Δεκέμβριο. Όπως λένε, όμως, παράγοντες της αγοράς, οι τιμές θα ανέβουν κι άλλο και γι’ αυτό κρατούν αποθέματα περιμένοντας.
Οι ελλείψεις εκτοξεύουν ήδη τις τιμές, οι πρώτες δημοπρασίες ελαιόλαδου του 2024 έδωσαν αυξήσεις στους παραγωγούς από 2,22% έως 28% και έσπασαν το φράγμα των 9 ευρώ το κιλό.
Στην Κρήτη, το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο έφτασε να πωλείται από τον παραγωγό στα 9,20€ το κιλό και, στην Πελοπόννησο, στα 9,35€ το κιλό, όταν στην Ιταλία, το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, έφτασε να πωλείται προς 10 – 12 € το κιλό και, στην Ισπανία, προς 9,73 € το κιλό.
Και δεν είναι μόνο το ελαιόλαδο αφού, το κόστος ζωής στην Ελλάδα, έχει εκτοξευθεί συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ.
Την ίδια ώρα, ο υπουργός Ανάπτυξης εμφανίζεται αισιόδοξος ότι τα τέσσερα μέτρα που ανακοινώθηκαν θα αποδώσουν κατά της ακρίβειας.
«Θα ανακοινώσουμε τις τιμές των προϊόντων για τα οποία πήραμε τα μέτρα πριν την εφαρμογή των μέτρων για να δούμε πόσο θα έχουν μειωθεί», τόνισε στον ΣΚΑΪ.
«Η κυβέρνηση παίρνει βαριά μέτρα με πρώτο, τους ελέγχους για την ακρίβεια. Οι έλεγχοι γίνονται όλο το προηγούμενο διάστημα με βαριά πρόστιμα ακόμα και σε πολυεθνικές εταιρείες τα οποία πληρώθηκαν. Θα ανακοινώσουμε ποιες είναι οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα και ποιες πλήρωσαν» είπε ο υπουργός Ανάπτυξης ενώ πρόσθεσε ότι «οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα μείωσαν τις τιμές», συμπλήρωσε.
«Θέλουμε να εφαρμόσουμε τα μέτρα για την ακρίβεια στις κατηγορίες που χαρτογραφήσαμε και είδαμε ότι υπάρχει πρόβλημα όπως το βρεφικό γάλα και τα απορρυπαντικά στα οποία καταγράφηκαν αποκλίσεις με την Ευρώπη» παραδέχθηκε.
Αναλύοντας τα μέτρα επεσήμανε πως «αφορούν στη μείωση των προϊόντων στο ράφι με ταυτόχρονη τη μείωση των εκπτώσεων που πραγματοποιούν οι προμηθευτές στο λιανεμπόριο. Μεταφέρουμε το όφελος κατευθείαν στον καταναλωτή. Εμείς θα ανακοινώσουμε τις τιμές πριν και μετά την εφαρμογή των μέτρων για να δουν οι καταναλωτές τη μείωση. Οι διαφορές μπορεί να ξεπεράσουν και το 15% άμεσα».
«Το δεύτερο μέτρο αφορά στην αποτροπή ανατιμήσεων και λέμε ότι όποια εταιρεία θα αυξήσει τις τιμές δεν θα κάνει προωθητικές ενέργειες. Το τρίτο αφορά στο βρεφικό γάλα διότι μετά τους ελέγχους που κάναμε είδαμε ότι οι τιμές στην Ελλάδα είναι αδικαιολόγητα πιο ακριβές», συμπλήρωσε.
«Το τελευταίο μέτρο αφορά την απόλυτη διαφάνεια των τιμών από το χωράφι έως τον καταναλωτή», κατέληξε.