Το θεατρικό έργο «Αβελάρδος και Ελόϊζα» σήμερα στην «Εφαρμογή Θεσσαλονίκη»

THESS_APP 22.2.2021 | 07:00 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Το θεατρικό έργο «Αβελάρδος και Ελόϊζα» σήμερα στην «Εφαρμογή Θεσσαλονίκη»

ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΑΡΑΚΙΟΥΛΑΧ || [email protected]

Σήμερα Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου το θεατρικό έργο «Αβελάρδος και Ελοϊζα» του Γιάννη Καλαβριανού έρχεται διασκευασμένο ραδιοφωνικά στο Ράδιο Θεσσαλονίκη. 

Συντονιστείτε στις 17:00 στην εκπομπή «Εφαρμογή Θεσσαλονίκη», το ζωντανό ραδιοφωνικό περιοδικό στους 94,5 fm. 

 

Ό συγκλονιστικός έρωτας που έμεινε στην ιστορία, ανεβαίνει ραδιοφωνικά από την ομάδα «Θέατρο Πρόταση» σε σκηνοθεσία και επιμέλεια κειμένου Νίκου Κουνέλη.

Το θεατρικό έργο «Αβελάρδος και Ελοΐζα» μιλάει για την πίστη και τον έρωτα με όχημα μια συγκλονιστική ιστορία αγάπης. Η ερωτική ιστορία αυτή αποτελεί τον πυρήνα της αφήγησης, αλλά το κείμενο δεν εξαντλείται εκεί. Έχοντας αυτή ως αφετηρία, αναπτύσσει ζητήματα ηθικής, ελευθερίας του ανθρώπου, σχέσεων με την Εκκλησία ή τη θέση της γυναίκας και του δικαιώματος της επιλογής και της ελεύθερης διάθεσης του σώματος της, η ανάγκη του ανθρώπου για κάτι υψηλότερο, η σύγκρουση με τους ανθρώπους και τον Θεό. Ο Αβελάρδος και η Ελοΐζα δεν υπήρξαν δύο οποιοιδήποτε ερωτευμένοι, αλλά δύο πολύ ισχυρές προσωπικότητες που φώτισαν και επηρέασαν με την καλλιέργεια και τη στάση ζωής τους, μια ολόκληρη εποχή.

«Μου έγινε η πρόταση να συντονίσω μια παράσταση πάνω σε ένα βασικό άξονα, στον ερωτικό λόγο την εποχή του ανέπαφου. Οπότε κατευθείαν σκέφτηκα αυτές τις παθιασμένες επιστολές (που αντάλλασσαν οι δύο ήρωες) από διαφορετικά μοναστήρια, δηλαδή ο ερωτικός λόγος του ανέπαφου. Πήρα το κείμενο και το επιμελήθηκα έτσι ώστε να μην χάσει από πουθενά την πλοκή του, να υπάρχει δηλαδή μια ροή, οπότε είναι ένα ολοκληρωμένο έργο με αρχή, μέση και τέλος» προσθέτει στο Ράδιο Θεσσαλονίκη και στην Θεοδώρα Καρακιουλάχ ο Νίκος Κουνέλλης.
 
 

Ταυτότητα παράστασης

Θεατρικός Συγγραφέας: Γιάννης Καλαβριανός

Ράδιο - σκηνοθεσία: Νίκος Κουνέλης

Ηθοποιοί: Στέλιος Βραχνής, Γιώργος Κουμούτσος, Άννα Χατζηπαύλου, Ελίζα

Μποτνάρου, Νίκος Κουνέλης

Ηχογράφηση – Μίξη ήχου: Άρης Παραπούρας, Πάνος Μητσόπουλος

Πρωτότυπη μουσική: Άρης Παραπούρας, Πάνος Μητσόπουλος

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Κασελίμη

Παραγωγή: Θέατρο Πρόταση

 

Ακούστε το απόσπασμα της εκπομπής εδώ:


 
Η ομάδα “Θέατρο Πρόταση” ιδρύθηκε το 2017 από τον σκηνοθέτη Στέλιο Βραχνή. Από τον Ιανουάριο του 2020 προστίθεται στην ομάδα η ηθοποιός Κατερίνα Κασελίμη ως ηθοποιός και υπεύθυνη στην οργάνωση παραγωγής. Η ομάδα πειραματίζεται και αναζητά το ρόλο του θεάτρου ως τελετουργία.

Τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της, η ομάδα ασχολήθηκε με τη μελέτη του αρχαίου ελληνικού δράματος μέσα από αρχαιόμυθα κείμενα. Το «Υπέρ Κλυταιμνήστρας» της Δ. Μήττα (Θέατρο Αυλαία, 2017), «Η Ελένη» του Γ. Ρίτσου (θέατρο Αυλαία, 2018) και «Βάκχες» του Ευριπίδη (Θέατρο Τ, 2018).

Το 2019 συνεργάζεται με το Μπενσουσαν Χαν («Γράμμα στον πατέρα» του Φ. Κάφκα) και το 2020 με το ΜΙΕΤ («Η Τέχνη» του Δ. Δημητριάδη, «Γράμμα στον Πατέρα» του Φ. Κάφκα, απόσπασμα απ ‘το «Πεθαίνω σαν χώρα» του Δ. Δημητριάδη και το θεατρικό αναλόγιο «Θηβαΐς επί Τροία» της Δ. Μήττα).
 
 
Το έργο

Βρισκόμαστε στο Παρίσι του 12oυ αιώνα, την εποχή που μεσουρανεί το άστρο του σαραντάχρονου Πέτρου Αβελάρδου. Ο Αβελάρδος ήταν ένας από τους σημαντικότερους θεολόγους και φιλοσόφους του Μεσαίωνα, υπέρμαχος της διαλεκτικής, της αμφιβολίας και της έρευνας ως προϋπόθεση για την πίστη. Ο εφημέριος του Παρισιού, Φυλμπέρ, εκτιμώντας τον απεριόριστα, του εμπιστεύεται για μαθήτρια τη δεκαεξάχρονη ανιψιά του, ορφανή και μεγαλωμένη απ’ τον ίδιο, Ελοΐζα, που παρά τη μικρή της ηλικία, είναι ένα από τα πιο μορφωμένα κορίτσια του Παρισιού.

Ο Αβελάρδος και η Ελοΐζα γρήγορα ερωτεύονται και γίνονται εραστές. Παρά τη μεγάλη διαφορά ηλικίας τους, ο έρωτας τους θα είναι ασυγκράτητος και παράφορος.

Το σκάνδαλο που ξεσπά είναι τεράστιο, η Ελοΐζα μένει έγκυος, η Εκκλησία αντιδρά και ο Φυλμπέρ, θεωρώντας την προσβολή στο πρόσωπό του τεράστια, διατάζει την τιμωρία του Αβελάρδου. Πληρωμένοι δολοφόνοι εισβάλουν στο σπίτι του ζευγαριού και τον ευνουχίζουν. Ο Αβελάρδος ταπεινωμένος, εγκαταλείπει τα πάντα, καταφεύγει στο μοναστήρι του Σαιν Ντενί και εξαναγκαζει την Ελοΐζα να γίνει και εκείνη μοναχή. Η ίδια, απολύτως ερωτευμένη μαζί του, υπακούει. Το ζευγάρι ζει σε χωριστά μοναστήρια για τα επόμενα 20 χρόνια, δεν συναντιέται παρά μόνο για μία και μοναδική φορά και επικοινωνεί μόνο με παθιασμένες επιστολές.

Ο Αβελάρδος θα ζήσει το υπόλοιπο του βίου του αφοσιωμένος στον Θεό, συνεχίζει να συγγράφει και να προκαλεί την Εκκλησία που τον καταδιώκει μέχρι τον θάνατό του και καίει τα βιβλία του. Η Ελοΐζα ως υποδειγματική ηγουμένη ζει ακόμη 20 χρόνια χωρίς ποτέ να αποδεχτεί να αντικαταστήσει τον Αβελάρδο με τον Θεό. Η τελευταία της επιθυμία πριν πεθάνει, ήταν να θαφτεί μαζί με τον αγαπημένο της, παράκληση που δεν εισακούγεται, παρά 700 χρόνια αργότερα, όταν χτίζεται το Κοιμητήριο του Père Lachaise και μεταφέρονται τα οστά τους σε κοινό τάφο. Ο τάφος τους σώζεται μέχρι σήμερα στο Παρίσι και έχει πλέον μετατραπεί σε σύμβολο της αιώνιας αγάπης και τόπο προσκυνήματος για τους ερωτευμένους.
 

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω