Συνέντευξη στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΥΡΜΑΤΣΗ
Συμπληρώνοντας δύο μήνες στο τιμόνι του κρατικού πλέον Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, ο Στέλιος Παππάς μίλησε στην ThessNews για τα προβλήματα – βουνό που αντιμετωπίζει ο μοναδικός φορέας μαζικής μεταφοράς πολιτών στην πόλη.
Ο κ. Παππάς αναφέρθηκε στην οικονομική μαύρη τρύπα του ΟΑΣΘ, ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ, που προκαλεί προβλήματα στις σχέσεις του Οργανισμού με τους προμηθευτές. Παραδέχεται ότι υπάρχουν ελλείψεις τόσο στον στόλο όσο και στο προσωπικό, ενώ παράλληλα απαντά στα δημοσιεύματα περί μειωμένων εσόδων το πρώτο δίμηνο του κρατικοποιημένου ΟΑΣΘ.
Ποια είναι η μέχρι τώρα εικόνα που έχετε αποκομίσει για τη σημερινή κατάσταση του Οργανισμού;
Είναι πολύμορφη και έχει να κάνει με τον διπλό ρόλο που έχουμε αναλάβει. Ο πρώτος είναι να πάμε στην εκκαθάριση και ο δεύτερος να διατηρήσουμε εν λειτουργία την επιχείρηση.
Για το πρώτο σκέλος; Υπάρχει η απόφαση του ΣτΕ. Είναι εφικτή η εκκαθάριση;
Η απόφαση της κυβέρνησης είναι δεδομένη. Το Συμβούλιο της Επικρατείας είναι ενδεχομένως για να διορθώνει νόμους, όχι για να ακυρώνει την πολιτική βούληση. Για να είμαστε όλοι σε απόλυτη συνείδηση του τι ακριβώς πάει να γίνει, πρέπει να είμαστε πεπεισμένοι ότι αυτή η ιστορία δεν γυρίζει πίσω. Μην έχουμε αυταπάτες, αυτή η ιστορία θα προχωρήσει, είναι θεμελιώδης απόφαση της κυβέρνησης. Έληξε.
Λειτουργικά, ποια είναι η εικόνα του ΟΑΣΘ; Γιατί αυτό ενδιαφέρει τους πολίτες.
Τους πολίτες τους ενδιαφέρει όχι μόνο η εικόνα λειτουργικά, αλλά και πού πηγαίνει όλη αυτή η ιστορία. Το ζήτημα δεν είναι μόνο να εκκαθαρίσουμε, αλλά αν αυτό που πάμε να κάνουμε τώρα είναι ενταγμένο σε ένα συνολικότερο σχέδιο που θα ανακουφίσει την πόλη.
Σε ό,τι αφορά την προσφορά υπηρεσίας προς τους πολίτες, έχουμε δώσει αρχικά μια πολύ σημαντική προσοχή στις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, είναι ζήτημα κουλτούρας και πολιτισμού. Το δεύτερο είναι να διασφαλίσουμε μια φιλική συνεργασία ανάμεσα στον ΟΑΣΘ με τους πολίτες, να δημιουργήσουμε μια νέα σχέση.
Το τρίτο σκέλος είναι η υπόθεση με τα λεωφορεία. Όπως ξέρετε, έχουμε ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα, ότι από τα πολλά χρέη του Οργανισμού την ώρα που παραλάβαμε, ήταν μόλις 240 λεωφορεία στον δρόμο. Ο λόγος ήταν διότι μεγάλος αριθμών λεωφορείων είχαν βλάβες και αυτές οι βλάβες δεν ήταν εύκολο να διορθωθούν, διότι οι προμηθευτές των υλικών δεν μας τα έδιναν.
Γιατί δεν σας τα έδιναν;
Γιατί τους χρωστάγαμε λεφτά. Από το «ιδιωτικό» καθεστώς. Έχουμε αναλάβει μια τεράστια προσπάθεια, με τον διευθύνοντα σύμβουλο να κάνει διαπραγματεύσεις με κάθε προμηθευτή ξεχωριστά.
Τώρα υπάρχουν δυσλειτουργίες. Ο κόσμος διαμαρτύρεται, υπάρχουν καθυστερήσεις.
Η πόλη έχει ανάγκη από περισσότερα λεωφορεία. Αλλά αυτό εμείς για να το πετύχουμε, θα έπρεπε να έχουμε απαλλαγεί από όλα αυτά τα βάρη που μας έχουν σωρεύσει. Πρέπει να σας πω ότι ο Οργανισμός χρωστάει πάνω από 100 εκ ευρώ.
Θα τα πληρώσει η νέα διοίκηση αυτά τα λεφτά;
Κάποια πληρώνει, κάποια διαπραγματεύεται. Για παράδειγμα, το τι θα κάνουμε με ΙΚΑ και εφορία, που είναι περίπου 45 εκ. ευρώ, είναι από μόνο του ένα μεγάλο κεφάλαιο. Πρέπει να απεμπλέξουμε τον Οργανισμό από όλες αυτές τις εμπλοκές, ώστε να μπορέσει να γίνεται ομαλά η λειτουργία και φυσικά να ανασυγκροτήσουμε το δυναμικό μας.
Ένα επίσης μεγάλο πρόβλημα. Η εκτίμησή μου είναι ότι αριθμητικά έχουμε πολύ προσωπικό, αλλά δεν έχουμε εκεί που χρειαζόμαστε. Π.χ. επιστημονικό προσωπικό για διεύθυνση εσωτερικού ελέγχου, διεύθυνση ανάπτυξης ή δεν έχουμε και οδηγούς.
Δεν έχετε και ελεγκτές; Και έρχομαι στο θέμα των μετατάξεων από την Εγνατία Οδό.
Εμείς καταγγείλαμε και σταματήσαμε τη συνεργασία με την ιδιωτική επιχείρηση, γιατί ήταν σε κόντρα με τη δική μας κουλτούρα. Δεν απέδιδε στον πολίτη το δικαίωμά του, αλλά έβλεπε τον πολίτη ως ένοχο. Εμείς θέλουμε ο πολίτης να έχει την αίσθηση ότι εμείς υποχρεωνόμαστε να του προσφέρουμε ένα κοινωνικό αγαθό.
Στην καλύτερη περίπτωση η συνεργασία απέδιδε 500.000 ευρώ τον χρόνο. Ο ΟΑΣΘ πλήρωνε 1,1 εκ. ευρώ. Και δαρμένοι και κερατάδες; Και να πληρώνουμε και να διαρρηγνύεται η σχέση με τους πολίτες;
Για εμάς ο ελεγκτής είναι σύμβουλος του επιβάτη, όχι αστυφύλακας. Θα κοιτάξουμε να στελεχώσουμε την υπηρεσία και με μετατάξεις. Ήδη έχουμε κάνει κουβέντα με τους ελεγκτές, τους εξηγήσαμε το πνεύμα της νέας διοίκησης και πως μας ενδιαφέρει το κόμιστρο και όχι το πρόστιμο. Για να καταλάβει ο πολίτης ότι θέλουμε να τον εξυπηρετήσουμε και όχι να τον τραυματίσουμε.
Υπάρχει όμως και η κριτική ότι είναι μεγάλη η εισιτηριοδιαφυγή και πάτε άρον άρον σε μετατάξεις. Υπάρχουν δημοσιεύματα που γράφουν για πτώση στα έσοδα. Πώς απαντάτε;
Όποιος νομίζει ότι έχουμε λιγότερα έσοδα, να έρθει να τα δει. Σαφώς και έχουμε περισσότερα έσοδα. Μην το συζητάτε. Δεν έχουν καθόλου μειωθεί τα έσοδα. Αντιθέτως είναι πιο στρωμένη η δουλειά.
Όμως είναι στο επίπεδο που έχει ανάγκη η πόλη; Με κατηγορηματικότητα λέω όχι. Και τα λεωφορεία δεν μπορούμε να τα φτιάξουμε και έχουμε και το μεγάλο αίτημα για ανανέωση του στόλου.
Αυτό που πρέπει να έχει στη συνείδησή του ο πολίτης είναι ότι πάμε σε ένα νέο στρατηγικό σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη. Η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ είναι το μέσον. Να τελειώνουμε με αυτό το μόρφωμα και να πάμε σε έναν σύγχρονο Οργανισμό, που θα δημιουργήσει όρους επανάστασης στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με το Μετρό σε λειτουργία, με παράκτια συγκοινωνία, με τα ΚΤΕΛ ακόμα και τα Ταξί.
Είστε ένας άνθρωπος που έρχεται από την Αθήνα με έναν ειδικό ρόλο. Όταν θα φύγετε πώς θέλετε να σας θυμούνται οι Θεσσαλονικείς;
Σαν έναν φίλο τους. Ο δικός μου στόχος είναι να αποδώσω τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, γιατί είναι προφανές ότι ο Οργανισμός αυτός λειτουργούσε κάτω από λεόντειες συμφωνίες και σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος. Στόχος μου είναι και να βελτιώσω τη συμπεριφορά των συγκοινωνιών για τους πολίτες και ταυτοχρόνως να διασφαλίσω τα δικαιώματά τους. Γιατί τα 100 εκ ευρώ που πλήρωνε το κράτος, οι πολίτες τα πλήρωναν. Ήδη από την πρώτη χρονιά θα υπάρχουν κάποιες δεκάδες εκατομμύρια που θα έχουμε γλυτώσει από το δημόσιο.
Από το φύλλο της THESSNEWS #76 (20/10/2017)