Αρχική / ΑΠΟΨΕΙΣ / Θ. Βελισσάρης στην ThessNews: «Η μεγαλύτερη κρίση είναι η αίσθηση της ματαιότητας…»

ΑΠΟΨΕΙΣ

04/09/20179:13 πμ

Θ. Βελισσάρης στην ThessNews: «Η μεγαλύτερη κρίση είναι η αίσθηση της ματαιότητας…»

Θ. Βελισσάρης στην ThessNews: «Η μεγαλύτερη κρίση είναι η αίσθηση της ματαιότητας…»

Γράφει thessnews

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΕΣΣΟΠΟΥΛΟΣ || gkessopoulos@gmail.com

Γεννήθηκε το 1977 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στη δραματική σχολή του ΚΘΒΕ (1995-1999) και είναι ιδρυτικό μέλος του Θεάτρου Τέχνης Ακτίς Αελίου (2000 – 2014) αλλά και του Θεάτρου Εταιρότητα. Δύο φορές υποψήφιος για βραβείο καλύτερου νέου ηθοποιού (Κριτικών Θεάτρου και Κ. Κουν).

Είναι ο πολύ δραστήριος ηθοποιός και σκηνοθέτης Θωμάς Βελισσάρης, δημιουργός του έργου «Ο Βίος του Ευστράτιου», που γράφτηκε στη διάρκεια του Studio υποκριτικής, στο οποίο συμμετείχαν νέοι απόφοιτοι της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής Ίασμος – Βασίλης Διαμαντόπουλος, οι οποίοι στη συνέχεια έγιναν και μέλη της ομάδας καλλιτεχνών Θέατρο Εταιρότητα. «Ο Βίος του Ευστράτιου» είναι μια ιστορία προσπάθειας επαναπροσδιορισμού με βάση τη ρίζα, τη γενέτειρα, τον μόνο τρόπο, όπως λέει ο συγγραφέας, για να απαντήσει κανείς στο ερώτημα «ποιος είμαι;»… Αυτό το έργο ήταν και η αφορμή για τη συνέντευξη στην ΤhessΝews.

«Ο Βίος του Ευστράτιου» ποια αλληγορία κρύβει; Ποιο είναι το στίγμα της;

Το έργο, εκτός των άλλων, έχει να κάνει με την αποδοχή από την πλευρά των Νεοελλήνων της απώλειας του παρελθόντος. Αυτής της εντελώς αλόγιστης εσωτερικής μετανάστευσης από την επαρχία στις μεγαλουπόλεις, με αποτέλεσμα να χαθούν – όχι εντελώς θέλω να πιστεύω – τα ουσιαστικά σημεία αναφοράς της όποιας «ελληνικότητας». Γι’ αυτό και ο ετοιμοθάνατος Ευστράτιος στο τέλος του έργου «αναπολεί» ένα παρελθόν που δεν έχει συμβεί.

Ποιες έννοιες καθοριστικές για την ανθρώπινη οντότητα, για τον ανθρώπινο βίο, πραγματεύεστε στο συγκεκριμένο έργο;

Τον θάνατο ως επί το πλείστον. Ως «απαγόρευση» στις δεκάδες εκδοχές βίου που θα μπορούσαμε να είχαμε επιλέξει.

Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί κι ένα σχόλιο για την παιδεία και τον πολιτισμό κατά τα τελευταία 70 χρόνια στη χώρα μας…

Κυρίως μουσικό. Ένα συνονθύλευμα ακουσμάτων και ασμάτων. Σε ό,τι αφορά στην παιδεία. Σε ό,τι έχει να κάνει με τον πολιτισμό, το σχόλιο αφορά κυρίως στις σχέσεις των δύο φύλων όπως αυτές βιώνονται τα τελευταία 70 χρόνια, ως προς τα στερεότυπα από τα οποία είναι σφραγισμένες.

Η επιστροφή στον γενέθλιο τόπο είναι ένα στοιχείο. Πώς τον αντιλαμβάνεστε; Πόσο καθοριστικός είναι για τον καθένα;

Είναι ο μόνος τρόπος για να ολοκληρωθεί ο κύκλος της ζωής και ο μοναδικός για να απαντηθεί μέχρις ενός σημείου το ερώτημα: “ποιος είμαι;”

Είσαστε ιδρυτικό μέλος της ομάδας Ακτίς Αελίου, η οποία έχει αφήσει το δικό της αποτύπωμα στα θεατρικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Αλλά και στη μετεξέλιξή της, το θέατρο Εταιρότητα. Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν σήμερα οι θεατρικές ομάδες της πόλης;

Το ότι δεν μπορούν να είναι ομάδες πια… Οι αντιξοότητες είναι τόσες πολλές, που οι άνθρωποι -αναπόφευκτα – έχουν πολύ μικρότερες αντοχές για να αντισταθούν σε μία συνθήκη πλέον, η οποία μόνο κατακερματίζει την επιθυμία. Έτσι πολύ πιο σύντομα -από ό,τι στο παρελθόν- οι ομάδες διαλύονται. Χρειάζονται πάρα πολύ ισχυρά σημεία αναφοράς. Κυρίως αισθητικής. Και άρα ήθους.

Η χαμηλή τιμολογιακή πολιτική του ΚΘΒΕ τα τελευταία δύο χρόνια, με το εισιτήριο των 5 ευρώ δύο μέρες της εβδομάδας, ευνοεί το θέατρο λόγω της προσέλευσης ή δημιουργεί πρόβλημα στις μη κρατικές θεατρικές ομάδες; Ποια είναι η γνώμη σας;

Σαφώς δημιουργείται η αίσθηση ότι την ίδια πολιτική – τακτική θα έπρεπε να ενστερνιστούν όλες οι υπόλοιπες προσπάθειες στην πόλη -από την πλευρά του κοινού. Αυτό όμως είναι αδύνατον -μιας και τα έσοδα μιας παράστασης μόλις που καλύπτουν το ενοίκιο του χώρου στον οποίο παρουσιάζονται. Θα έλεγα λοιπόν πως μάλλον δυσκολεύει ακόμη περισσότερο τη συνθήκη του θεάτρου.

Ένα σχόλιο για τις φετινές θεατρικές επιχορηγήσεις του ΥΠΠΟ; Για την επαναφορά αλλά και για την κατανομή; Πώς κρίνετε τη θεατρική πολιτική τα τελευταία 2,5 χρόνια;

Θα προτιμούσα οι επιχορηγήσεις να αφορούσαν ομάδες με ένα ρεπερτόριο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα ευνοούνταν οι συνεργασίες. Από τη στιγμή που οι επιχορηγήσεις αφορούν σε έργα, αυτό σημαίνει πως η πληθώρα των παραστάσεων, σκανδαλωδώς μεγάλη για τη χώρα και τις δυνατότητές της, επικροτείται από το Υπουργείο Πολιτισμού. Και μπαίνουν οι βάσεις έτσι ώστε οι παραστάσεις να πολλαπλασιαστούν. Πράγμα που σημαίνει ότι με την ποσότητα θολώνει και το αναπάντητο σήμερα ερώτημα: «Τι είναι το θέατρο στην Ελλάδα σήμερα;»

Θέατρο στα χρόνια της κρίσης. Πώς αντιλαμβάνεστε τον ρόλο σας, τη θέση σας μέσα σε αυτήν έναντι των θεατών, δηλαδή της κοινωνίας;

Νομίζω ότι το θέατρο θα πρέπει να προσφέρει τα καινούρια σημεία αναφοράς σε μία κοινωνία εντελώς ανερμάτιστη. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κρίση κατά τη γνώμη μου. Η αίσθηση της ματαιότητας. Πρέπει να νιώσουμε και πάλι μέρος ενός πολιτισμού.

Τι σας απασχολεί τελευταία ως θεατρικό συγγραφέα; Τι θέμα πραγματεύεστε;

Το τέλος της πατριαρχίας. Και τι γίνεται μετά από αυτό. Όλες οι πατριαρχικές φιγούρες έχουν φύγει από τη ζωή ή έχουν αποσυρθεί. Ποιο θα μπορούσε να είναι το καινούριο κοινωνικό μοντέλο.

Αισιοδοξείτε για την Ελλάδα της κρίσης;

Μόνο εάν η κρίση οδηγήσει σε ηθικά συμπεράσματα.

Τι θα παρουσιάσει φέτος στη θεατρική σεζόν το Θεατρικό Εργαστήρι της Εταιρότητας;

Την ολοκληρωμένη εκδοχή του «Βίου του Ευστράτιου». Γιατί η πρώτη, ούτως ή άλλως, ήταν το αποτέλεσμα ενός εργαστηρίου.

Από το φύλλο της THESSNEWS #72 (23/09/2017-24/09/2017)

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

/ Δείτε ακόμα

ΑΠΟΨΕΙΣ

10.1.202412:32 μμ

  Επιστρέφουν αύριο το βράδυ με διπλό επεισόδιο, για να ικανοποιήσουν τους φανατικούς θεατές τους, οι «Πανθέοι», οι οποίοι κατά το «διάλειμμα των εορτών», προγραμματίστηκε να προβάλλονται μόνον μία φορά την εβδομάδα – μια απόφαση λανθασμένη κατά την ταπεινή μου

ΑΠΟΨΕΙΣ

9.1.20245:37 μμ

  Η πρώτη γυναικοκτονία για το 2024 δεν άργησε. Το όνομά της, Γεωργία. Να γράψω να είναι η τελευταία; Να προσευχηθώ;   Δεν είναι στο δικό μου χέρι.   Γράφω, γράφω κάθε μέρα. Για βιασμούς και δολοφονίες. Ξυλοδαρμούς, κακοποιήσεις. Στην

ΑΠΟΨΕΙΣ

9.1.202410:39 πμ

  Για κάποιον ανεξήγητο λόγο, τα ζητήματα-ταμπού αφορούν άλλους. Εμείς, τα ξορκίζουμε, φτύνουμε τον κόρφο μας που δεν μας έτυχε και σηκώνουμε το δάχτυλο. Άσπρο-μαύρο. Θηλυκό-αρσενικό. Γιν και γιαν. Δεν υπάρχουν γκρι ζώνες. Είναι ψεύτικες. Στρουθοκαμηλισμός. 2024. Ελλάδα. Προσωπικά, στον

ΑΠΟΨΕΙΣ

8.1.202412:20 μμ

    Η αμερόληπτη εκτίμησή μου είναι πως τις τελευταίες ημέρες υπάρχει μια σημαντική βελτίωση στη χωματερή που έιχε καταντήσει το κέντρο πόλεως. Να καμαρώσουμε ακόμη είναι άωρο, είναι νωρίς, αλλά ένα 15% του το δίνω και του Δημαρέλου και

ΑΠΟΨΕΙΣ

19.12.20232:04 μμ

  της Ελπίδας Χοχλιούρου Παιδίατρου-Εντατικολόγου-Νεογνολόγου Διευθύντρια ΜΕΘ Παίδων Γ.Ν.Θ. Ιπποκράτειο   Οι ημέρες που θα ακολουθήσουν είναι μέρες αγάπης, προσφοράς και ειρήνης. Ας ελπίσουμε ότι όλοι μας θα τιμήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την ανθρώπινη φύση μας! Για όλους

ΑΠΟΨΕΙΣ

5.12.20231:30 μμ

    Άρχισε η αντίστροφη μέτρηση. Βγάλε τις αργίες, βγάλε τις γιορτές, ούτε μήνας δεν έμεινε! Ναι, τώρα αγχώνω εσάς Δήμαρχε αλλά εγώ είμαι αυτή που έλειψε αρκετές ημέρες… Δίκαιο έχετε. ΄Ομως δεν τεμπέλιαζα!   Έκανα επισταμένη έρευνα. Απλά κουράστηκα

thess

Επικαιρότητα

Δημοφιλή Άρθρα


αυτή τη στιγμή