Αρχική / ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ / Μ. Πασχαλίδης στη ThessNews: Όλοι χρειάζονται τα ωραία τραγούδια

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

05/09/2016 10:45 μμ

Μ. Πασχαλίδης στη ThessNews: Όλοι χρειάζονται τα ωραία τραγούδια

Μ. Πασχαλίδης στη ThessNews: Όλοι χρειάζονται τα ωραία τραγούδια

Γράφει ΜΥΘΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ

ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΥΘΟΣ

Ο Μίλτος Πασχαλίδης μιλάει για την πορεία του στο ελληνικό τραγούδι αλλά και τη σύμπρκη με τον Θάνο Μικρούτσικο.

Η φετινή σύμπραξη με τον Θάνο Μικρούτσικο γέννησε όμορφες συναυλίες. Ο κ. Μικρούτσικος μιλάει για αυτή τη συνεργασία με τα καλύτερα λόγια…

Μ’ αγαπάει πολύ ο Θάνος. Και εγώ το ίδιο βέβαια. Όταν δουλεύεις πολλά χρόνια στον χώρο (εγώ έχω περάσει τα 20 χρόνια και ο Θάνος τα 40 σχεδόν),συμβαίνει το εξής: δεν έχει καν πλάκα να παίζεις με κάποιον που δεν είναι φίλος σου. Στην αρχή, πες το από περιέργεια, πες το από αστοχία, ακόμα και από λάθος επιλογή, μπορεί να παίξεις και με κάποιον που δεν είναι φίλος σου. Όταν περνάνε τα χρόνια, είναι κουραστικό να μην είσαι φίλος με τον άλλον.

Η πολυτέλεια της επιλογής βέβαια.

Ναι, την έχω, φυσικά. Έχω την επιλογή, αλλά μπορεί να μην την κάνω. Μπορεί κάποιος να επιδιώξει να παίξει με συναδέλφους που δεν είναι φίλοι. Εγώ δεν το αντέχω πια.

Οι παρέες κάνουν την διαφορά;

Σίγουρα κανείς μόνος του δεν πήγε πουθενά. Ή δεν πήγε μακριά, για να είμαστε ειλικρινείς. Όταν γράφεις μουσική είναι ένα μοναχικό πράγμα. Είσαι αντιμέτωπος εσύ, το λευκό χαρτί και οι δαίμονές σου. Όταν πρόκειται να παίξεις μουσική, το μοιράζεσαι έτσι κι αλλιώς αυτό. Δεν μπορείς να παίξεις μόνος. Υπό αυτή την έννοια, όσο καλύτερες συνθήκες υπάρχουν, συναισθηματικές και φιλικές με τους ανθρώπους που παίζεις, τόσο καλύτερη μουσική παίζεις.

Και οι συνθήκες για να γράψει κάποιος;

Υπάρχουν φορές που είναι οι καλές συνθήκες εργασίας. Άλλες φορές είναι πυροτεχνήματα που σκάνε μέσα στο κεφάλι σου. Δεν είναι ίδια η συνθήκη. Είναι φορές που θέλεις να τα βάλεις σε τάξη μέσα στο κεφάλι σου και άλλες φορές που επιθυμείς να βιώνεις ένα υπέροχο χάος. Δεν είναι ποτέ ίδια η συνθήκη…

Τι δίνει μεγαλύτερη έμπνευση όμως; Οι δυσκολίες που βιώνουμε ή ένας μεγάλος έρωτας;

Σε κάθε περίπτωση, η απώλεια. Στο μυαλό μας δεν υπάρχει καμία απουσία. Όταν θέλεις κάποιον, τον φέρνεις εδώ. Η απώλεια όμως σε ακινητοποιεί.

Ένας υπέροχος χειμώνας.

Είμαι τυχερός. Όχι μόνο γι’ αυτόν τον χειμώνα, αλλά 20 χρόνια τώρα που κάνω το χόμπι μου εργασία.

Πως είναι να γράφεις επιτυχίες και να τα δίνεις σε άλλους να τα τραγουδήσουν;

Είναι μαγικό. Το παιδί σου ταξιδεύει. Και επιστρέφει κάποια στιγμή από το ταξίδι του, σου λέει τις περιπέτειες του, με ποιους πέρασε καλά και με ποιους όχι. Να σου πω κάτι. Το μείζον για μένα από τότε που ξεκίνησα αυτή την εργασία, που τότε δεν ήξερα αν θα μπορώ να βιοπορίζομαι κιόλας απ’ αυτήν, ήταν να γίνουν γνωστά τα τραγούδια μου, όχι εγώ. Το ότι κάποια στιγμή έγινα ή γίνομαι κι εγώ γνωστός είναι παράπλευρη απώλεια. Πριν μπω σε αυτή τη δουλειά και ακόμα και τώρα που είμαι μέσα στα πράγματα, πιστεύω πως το πρώτο πράγμα που έχει κάποιος είναι ο ρόλος του ακροατή  και όχι του δημιουργού. Δηλαδή όταν είσαι πιτσιρικάς δεν γράφεις τραγούδια. Ακούς των άλλων και τα αγαπάς. Εμένα μικρός μου άρεσαν τα τραγούδια, αλλά δεν ήξερα ποιος τα είχε γράψει. Την ίδια πορεία ήθελα να ακολουθήσω κι εγώ. Να γράφω τραγούδια που να τα αγαπάει ο κόσμος, να τον παρηγορούν και να στηρίζεται πάνω τους. Νομοτελειακά σε μαθαίνουν κιόλας. Μέσα στα πλαίσια είναι κι αυτό. Και δεν λέω, είναι και γοητευτικό.

Μέσα στις προσωπικές σου στάσεις με ανθρώπους και τραγούδια ο Μητροπάνος ήταν κομβικό σημείο.

Είναι πολλές στάσεις. Είναι ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Μητροπάνος, ο πιο κολλητός μου στην δουλειά, ο Θηβαίος. Και άλλοι, που θαύμασα και έπαιξα μαζί τους. Ο Μητροπάνος ήταν μια από τις δωρικές κολώνες του τραγουδιού μας. Νομίζω ότι από τότε που λείπει ο Μήτσος το τραγούδι μπατάρει. Του λείπει μια κολώνα. Εγώ σπάνια γράφω για φωνή άλλου. Το «Πεθαμένες Καλησπέρες» το είχα γράψει για να το πει ο Μητροπάνος. Όταν το ηχογράφησα, ούτε τον Μητροπάνο ήξερα ούτε κανέναν. Και ντρεπόμουν. Δεν είχα ούτε το θάρρος ούτε το θράσος να πάω να απευθυνθώ. Και το ηχογράφησα εγώ. Μετά από λίγα χρόνια το άκουσε ο Ηλίας Μπενέτος, που ήταν παραγωγός του Μητροπάνου και μετέπειτα και δικός μου, και του το πρότεινε. Τόσο απλά. Δεν τον ήξερα όταν είπε το τραγούδι. Τον γνώρισα με αφορμή αυτό και γίναμε φίλοι.

Θέλει θράσος δηλαδή για να κάνεις κάτι;

Δεν ξέρω, εγώ που δεν είχα δεν το μετάνιωσα. Γενικά το θράσος είναι κάτι που με απωθεί.

Σήμερα κάποιος που δεν έχει θράσος πώς μπορεί να πάει μπροστά;

Εμείς πώς μπορέσαμε; Να βρει τον τρόπο του. Δεν έχω καμία συμβουλή να δώσω σε κανέναν. Είμαι εντελώς αναρμόδιος. Η εργασία και η τέχνη μας δεν έχει manual. Δεν υπάρχει εγχειρίδιο ούτε πώς να γράψεις τραγούδια ούτε πώς να τα κάνεις γνωστά. Υπάρχουν μόνο ίχνη από τους προηγούμενους, τα οποία αν θέλεις μπορείς να τα ρίξεις μια ματιά ή αν θέλεις μπορείς να «τα γράψεις» όλα και να κάνεις τα δικά σου. Αλλά το πώς μπορεί κάποιος νέος να το κάνει δεν έχω ιδέα. Να σπάσει το κεφάλι του και τα χέρια του πάνω στην κιθάρα και στο πιάνο ή σε ό,τι παίζει, να γίνει όσο πιο καλός μπορεί και μετά να έχει αγωνία αν θα γίνει διάσημος. Δεν είναι δυνατόν να βλέπω ανθρώπους που δεν τους νοιάζει καθόλου το τραγούδι και τους ενδιαφέρει μόνο να το μεταχειριστούν για κάτι άλλο. Και δυστυχώς οι περισσότεροι που βλέπω είναι έτσι. Δεν είναι μόνο έτσι, υπάρχουν και φωτεινά παραδείγματα και εξαιρέσεις.

Κάποιος το έφτασε όμως σε αυτό το σημείο.

Προφανώς. Αλλά δεν είναι άμοιρος ευθυνών ο καθένας. Η δικιά μου γενιά τραγουδοποιών, εγώ, ο Θηβαίος, ο Αλκίνοος ,μετέπειτα ο Δεληβοριάς, ο Φάμελλος, τότε που κάναμε αυτό που κάναμε, που ξεκινήσαμε να παίζουμε τα τραγούδια μας νομίζεις δεν υπήρχαν σειρήνες; Να γίνουμε διάσημοι μέσα σε ένα χρόνο; Μπορεί να μην υπήρχαν τάλεντ σόου, υπήρχε όμως άλλος τρόπος. Και μας προτάθηκε. Σε όλους. Κάποια στιγμή επιλέγεις τι θέλεις να κάνεις. Εμένα με ενδιέφερε να κάνω τραγούδια που θα είναι «φωλιές» για τους ανθρώπους. Να μπορούν να ξεκουράζονται πάνω στα τραγούδια. Όπως ξεκουράστηκα εγώ σε εκατοντάδες τραγούδια άλλων πριν από μένα. Και ξεκουράζομαι ακόμα. Τραγούδια φίλων και ανθρώπων που δεν τους ξέρω καθόλου, που είναι για μένα στέγη και τροφή.

Και σε αυτούς τους καιρούς έχουμε ανάγκη τέτοια στέγη.

Πάντα έχουμε ανάγκη. Ανεξάρτητα από την εξωτερική συγκυρία υπάρχει και η εσωτερική. Μην αυταπατάστε, στην περίοδο της ευμάρειας υπήρχαν άνθρωποι που έπασχαν. Και αυτοί χρειάζονται ωραία πράγματα, εμψύχωση και ωραία τραγούδια. Έτσι έχουμε ελπίδα.

Αισιόδοξο είναι αυτό.

Είμαι καταδικασμένος να είμαι αισιόδοξος, είμαι πατέρας! Δεν έχω καμία ελπίδα να είμαι απαισιόδοξος. Πρέπει να μην τα παρατάς. Πέφτουμε κατά καιρούς, ο στόχος είναι να σηκωθείς. Και δεν το βλέπω με την έννοια 20 χρόνια μπροστά. Αλλά όταν έχεις παιδί, πρέπει να είσαι αισιόδοξος. Αναρωτιέσαι τι θα γίνει αύριο, όχι σε 15 χρόνια.

Η κόρη τι λέει για τον μπαμπά;

Το καλό είναι ότι αντιλαμβάνεται την εργασία του πατέρα της σαν μια εργασία. Και αυτό είναι εξισορροπητικό.

Για πες μου για τις συναυλίες φέτος. Θα σας απολαύσουμε στις 7 Σεπτεμβρίου στο Φεστιβάλ του Χωριού της Ειρήνης.

Όταν έρχεται η στιγμή ένας από τους τελευταίους μεγάλους Έλληνες συνθέτες να σου πει  «έλα να παίξουμε μαζί», δεν την χάνεις την ευκαιρία. Έχουμε ξαναπαίξει το 2008 αλλά τώρα είναι με άλλους όρους. Μεγάλωσα και εγώ και τα τραγούδια μου έχουν μια δημοφιλία μεγαλύτερη πιθανόν. Παίζουμε σε ίσους όρους. Πάνω στη σκηνή εννοώ, γιατί για το έργο του Θάνου Μικρούτσικου δεν το συζητώ. Ο άνθρωπος είναι θηρίο. Έχει γράψει συγκλονιστικά πράγματα και είναι και πιτσιρικάς πάνω στη σκηνή. Αυτό γουστάρω και αυτό θα απολαύσετε.

Από το φύλλο της THESSNEWS #17 (03-04/09/2016)

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

Σχετικά με τον αρθρογράφο ΜΥΘΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

25.10.2021 10:00 πμ

Στο Ράδιο Θεσσαλονίκη και την εκπομπή του Στέφανου Διαμαντόπουλου φιλοξενήθηκε ο Δήμαρχος Αλεξάνδρειας, Παναγιώτης Γκυρίνης, προκειμένου να εξηγήσει την απόφασή του για κανονική διεξαγωγή της παρέλασης της 28ης Οκτωβρίου στο Δήμο του, παρά την απόφαση μη διεξαγωγής παρελάσεων στο Νομό

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

24.10.2021 8:00 πμ

Αποτελεί σίγουρα μία από τις πιο αγαπητές φιγούρες στον κόσμο του Άρη. Εξελίχθηκε σε ένα από τα σημεία αναφοράς της αγωνιστικής αναγέννησης των κιτρίνων μετά τη δεύτερη πτώση τους στη Β’ Εθνική. Ήρθε στο «Κλεάνθης Βικελίδης» τον Ιούλιο του 2006

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

24.10.2021 7:45 πμ

Αρθρογραφεί στην ThessNews ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ , Σωκράτης Φάμελλος.    Τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις βρίσκονται μπροστά σε ένα διαρκώς αυξανόμενο κύμα ακρίβειας που ξεκινάει από την ενέργεια, τις μεταφορές και τις πρώτες ύλες και επεκτείνεται σε

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

24.10.2021 7:30 πμ

Αρθρογραφεί στην ThessNews ο βουλευτής Χαλκιδικής του ΚΙΝΑΛ και Γραμματέας της Βουλής, Απόστολος Πάνας.    Το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων επέλεξε τη στιγμή που σύσσωμος ο αγροτικός κόσμος αντιμετωπίζει τα άσχημα της Κλιματικής Αλλαγής (Παγετούς, Χιόνια, Καύσωνες, Φωτιές, Πλημμύρες), τις

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

23.10.2021 8:15 πμ

Αρθρογραφεί στην ThessNews ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Αμανατίδης.    Ξεχωριστή, όπως κάθε χρόνο, η επόμενη εβδομάδα για την πόλη μας, την Θεσσαλονίκη. Η γιορτή του πολιούχου της, Αγίου Δημητρίου, με την ταυτόχρονη ελευθέρωση το 1912 από τους

ΑΠΟΨΕΙΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

23.10.2021 8:00 πμ

Αρθρογραφεί στην ThessNews ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής.    Οι μαζικοί αγώνες των εκπαιδευτικών του τελευταίου διαστήματος, που είχαν τη στήριξη γονιών, μαθητών, αλλά και εργατικών σωματείων, ακόμα και του εξωτερικού, είναι δίκαιοι, γιατί οι εκπαιδευτικοί αρνούνται

thess

Επικαιρότητα