Η πολυαισθητηριακή μέθοδος Αδαμοπούλου

ΥΓΕΙΑ 21.8.2018 | 12:51 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Η πολυαισθητηριακή μέθοδος Αδαμοπούλου

ΜΑΡΙΑ ΣΑΜΟΛΑΔΑ || [email protected]

Εγκεκριμένη από το Υπουργείο Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου- 72 τεύχη για τη διδασκαλία του οπτικού λόγου της γλώσσας και των μαθηματικών σε διεθνές επίπεδο - Γιατί τα παιδιά που απορρίπτει το εκπαιδευτικό σύστημα γίνονται σπουδαίοι επαγγελματίες;



Για τις μαθησιακές δυσκολίες, τις συμπεριφορικές διαταραχές, αλλά ακόμη και για την ορθή εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας έχουν γραφτεί και ειπωθεί πολλά.

Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια, άρχισαν να καταρρίπτονται τα στερεότυπα και τα «ταμπού» όσον αφορά στα παιδιά που ανήκουν σε μια από αυτές τις κατηγορίες, με αποτέλεσμα γονείς και εκπαιδευτικοί, πλέον, να τα αντιμετωπίζουν ως χαρισματικά και όχι ως προβληματικά.

Μεταξύ άλλων, υπάρχει μία μέθοδος, η οποία δεν είναι αρκετά γνωστή, αλλά είναι εξαιρετικά αποτελεσματική σε όσους έχουν αποφασίσει να την εφαρμόσουν.
Πρόκειται για τη λεγόμενη Πολυαισθητηριακή Μέθοδο Αδαμοπούλου (ΠοΜεΑδ), προϊόν τριανταετούς και πλέον ερευνητικής προσπάθειας.

 

Η ιστορία

Το σχολικό έτος 1959-1960, κατόπιν αδείας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, τέθηκε σε λειτουργία η σχολή Αδαμοπούλου, στην  Ηλιούπολη Αττικής, από τον κ. Αδαμόπουλο Παύλο και  τη σύζυγό του, κ. Βάσω Χατζημπαλόγλου- Αδαμοπούλου.

Απώτερος στόχος των ιδρυτών ήταν να ψάξουν και να βρουν γιατί τα παιδιά που απέρριπτε το εκπαιδευτικό σύστημα γίνονταν σπουδαίοι τεχνίτες, μεγαλέμποροι, καλλιτέχνες και διάσημοι μεγαλοβιομήχανοι.

Και μπορεί τα τελευταία χρόνια τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να μην «απορρίπτονται», τους βάζουν όμως την «ταμπέλα» του δυσλεξικού και «γαία πυρί μιχθήτω» σε εκκολαπτόμενες ηλικίες, οι οποίες έχουν ανάγκη προστασίας από τις όποιες μορφές ασάφειας και παραπληροφόρησης, καθώς και συναισθηματικής συμπαράστασης.

Κατά τη διάρκεια της αναζήτησής τους, ύστερα από 5-6 χρόνια κατά τα οποία αντιλήφθηκαν ότι ακολουθούσαν την πεπατημένη, τόσο σε επίπεδο διδασκαλίας, όσο και σε επίπεδο αξιολόγησης των μαθησιακών επιδόσεων, τους ήρθε η ιδέα να συμπεριλάβουν στην έρευνα και τους μαθητές, αξιοποιώντας τους όποιους μαθησιακούς προβληματισμούς τους,  δικαίωμα το οποίο λείπει μέχρι και σήμερα από τα σχολεία μας.

Όμως, παρά το γεγονός ότι πέτυχαν τη συμμετοχή των παιδιών στην έρευνα, οι δρόμοι συνέχιζαν να είναι κακοτράχαλοι, κυρίως διότι δεν είχαν επιστημονικά αποσαφηνιστεί οι τακτικές των συστημάτων ορθής γραφής και ανάγνωσης.

Επισήμαναν, λοιπόν, ότι η μάθηση στηρίζεται, εν πολλοίς, στην ασάφεια και την παραπληροφόρηση, με δεδομένο ότι η πρώτη μπερδεύει τον νου καθιστώντας τον αδύναμο να ξεχωρίζει την ήρα από το σιτάρι.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως αναφέρουν, είναι ότι μέχρι και σήμερα διαβάζουμε σε γραμματικές ότι τα φωνήεντα είναι επτά, ενώ στην πραγματικότητα είναι πέντε.

Η δεύτερη, επιτυγχάνει, ελλείψει και του όρου ορθογνωσία, τη λεγόμενη πλύση εγκεφάλου, με αποτέλεσμα να γίνεται υποχείριός της εκείνος που την αξιοποιεί.

«Επί αιώνες δεχόμαστε ότι τα γράμματα της αλφαβήτου είναι 24, ενώ μπροστά στα μάτια μας είναι 49, χωρίς  βέβαια, να λαμβάνεται καν υπόψη ότι το σύνολο των προαναφερόμενων γραμμάτων το αξιοποιούμε με 127 τρόπους τους οποίους ορίζουν οι εκάστοτε γραμματικοί κανόνες με τις εξαιρέσεις τους», σημειώνει η Ειδική Παιδαγωγός, Υποψήφια Διδάκτωρ, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και μέλος του ΕΦΥΚΕ, κ. Θεοχαρίδου Σταυρούλα.

Όσα λοιπόν προαναφέρθηκαν αποτέλεσαν το θεμέλιο πάνω στο οποίο στέριωσε η λεγόμενη Πολυαισθητηριακή Μέθοδος Αδαμοπούλου (ΠοΜεΑδ).

 

Έγκριση από την Κύπρο

Τα νέα αυτά ευρήματα της έρευνας, η οποία υποστηρίχθηκε από καθηγητές Πανεπιστημίου, παιδοψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, ειδικούς παιδαγωγούς και αξιολογήθηκαν από τους καθ’ ύλην αρμόδιους σχολικούς συμβούλους περιλαμβάνονται αφενός στο δίτομο έργο «Δυσλεξία και πώς θα προστατέψετε το παιδί από την απειλή της», το οποίο είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου και αφετέρου στο πακέτο της Πολυαισθητηριακής Μεθόδου Αδαμοπούλου που αφορά στη βρεφονηπιακή ηλικία και εμπεριέχει πολυμέσα και οδηγίες αξιοποίησής τους μέσω της οποίας θα εξασφαλιστεί  η προετοιμασία του νηπίου με έγκριση του Υπ. Παιδείας Ελλάδας και Κύπρου.

Η μέθοδος έτυχε των υπ’ αρ. 85.1887 και 85.1888 / Η 1-8 -85 διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, εγκρίθηκε από τον αναπληρωτή καθηγητή της Σχολής Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης, κ. Αλέξανδρο Κόφφα, και διανεμήθηκε στους φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος του παραπάνω πανεπιστημίου. Αξιολογήθηκε ως κατάλληλη να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στις Βρυξέλλες στα πλαίσια του προγράμματος Leonardo da Vinci δέσμη  III 1 (3-6 Φεβρουαρίου 1997) από τον εμπνευστή της έρευνας, κ. Παύλο Αδαμόπουλο, και εγκρίθηκε από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. 

Επίσης, η μέθοδος περιλαμβάνεται στα 72 τεύχη τα οποία καλύπτουν τις γλωσσικές ανάγκες του νηπιαγωγείου και του Δημοτικού για την ορθή διδασκαλία της μητρικής γλώσσας και της διεθνούς γλώσσας των μαθηματικών.

Σκοπός της νέας μεθόδου είναι η βιωματική κατάκτηση της ορθής γνώσης από τα παιδιά, με την κατά το δυνατόν λιγότερη σπατάλη νοητικής ενέργειας.

Για τον σκοπό αυτό η μέθοδος συγκροτείται από καινοτομίες ανάμεσα στις οποίες ιδιαίτερη σημασία έχουν:

1.    Η επινόηση φωνηματικών ιδεογραμμάτων – προσωπάκια αντί των γραμμάτων, η αξιοποίηση των οποίων φέρει τα παιδιά σε άμεση επαφή με το φωνηματικό σύστημα (ακουστικός λόγος), οπότε εύκολα κατανοεί πώς λειτουργεί το σύστημα μετατροπής του ακουστικού λόγου σε οπτικό. Κατανοεί επίσης πόση ζημιά υφίσταται ο μαθητευόμενος όταν εισάγεται στον οπτικό λόγο ερήμην του ακουστικού (Γραφή – Ανάγνωση). Με άλλα λόγια δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι ο άνθρωπος πέρασε από τον οπτικό στον ακουστικό.

2.    Η ιεράρχηση της διδακτέας ύλης.

3.    Η αποκάλυψη του ιδεογράμματου συστήματος του οπτικού λόγου της γλώσσας των μαθηματικών σε διεθνές επίπεδο.

4.    Εισαγωγή ανάγνωσης και στη γλώσσα των μαθηματικών, περιορισμένη σε πράξεις πρόσθεσης, αφαίρεσης, πολλαπλασιασμού, διαίρεσης.

5.    Το σύστημα Κατευθυνόμενη Ορθογραφία.

6.    Το Αριθμητήρι των μαθηματικών τάξεων και κλάσεων.

7.    Παιχνίδια του μικρού τυπογράφου.

8.    Ενεργός συμμετοχή των παιδιών στην έρευνα.

 

 

 

Ορθογνωσία με λιγότερη σπατάλη νοητικής ενέργειας

Η όλη δομή της Νέας – Καινοτόμου - Πολυαισθητηριακής Μεθόδου Αδαμοπούλου προσφέρει από τη φύση της τεχνική βοήθεια, για την κατάκτηση της Ορθογνωσίας, με λιγότερη σπατάλη νοητικής ενέργειας.

Η πιλοτική εφαρμογή της έρευνας αξιολογήθηκε από την κ. Θεοχαρίδου Σταυρούλα, Ειδική Παιδαγωγό,  σε δομές της Εκπαίδευσης, σε Επιστημονική Συνεργασία της στο  κέντρο λογοθεραπείας «Το Ευ Του Λόγου» στο τμήμα αντιμετώπισης παιδιών με προβλήματα μάθησης- Δυσλεξίας, στη Θεσσαλονίκη και στο Ι.Ν.Γ.Μ.Λ.Α  ΟΡΘΟΓΝΩΣΙΑ ΄΄ Το Ευ Του Λόγου΄΄, το οποίο διευθύνει.

«Τα πορίσματα της πιλοτικής εφαρμογής είναι πολύ ενθαρρυντικά», όπως αναφέρει και συμπληρώνει, «όσον αφορά και  στην καταστολή των δυσλεξικών συμπεριφορών, διότι είναι δεδομένο πως η Πολυαισθητηριακή Μέθοδος, υποστηριζόμενη με αποσαφηνισμένη πληροφόρηση και ορθή επαναλαμβανόμενη άσκηση, μπορεί  να διδάξει σωστά την ελληνική γλώσσα αλλά και να αναστρέψει  τις  σύμφυτες δυσλεξικές τάσεις, οι οποίες εξελισσόμενες καταλήγουν  σε δυσλεξικό κατεστημένο».

 

Από το φύλλο της THESSNEWS #119 (18/08/2018-19/08/2018)

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω