Ετοιμότητα… στα χαρτιά για τις πυρκαγιές στη Χαλκιδική – Πρόβλημα το οδικό δίκτυο και οι φράχτες

ΡΕΠΟΡΤΑΖ 3.8.2018 | 16:50 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Ετοιμότητα… στα χαρτιά για τις πυρκαγιές στη Χαλκιδική – Πρόβλημα το οδικό δίκτυο και οι φράχτες

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ || [email protected]

Οι δασικές εκτάσεις σε όλο τον νομό Χαλκιδικής έχουν χαρακτηριστεί με προεδρικό διάταγμα εδώ και τέσσερις περίπου δεκαετίες ως ευαίσθητες σε επικίνδυνες πυρκαγιές. Σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, εκτός από τη Χαλκιδική υπάρχουν και τα δάση στη Θεσσαλονίκη, τη Θάσο, τη Σαμοθράκη και την Αλεξανδρούπολη.

Οι ανησυχίες των κατοίκων μετά την τραγωδία της Αττικής απασχόλησαν και τη συνάντηση στον Πολύγυρο μεταξύ της Περιφέρειας, των δήμων και των αρχών της Πυροσβεστικής, της ΕΛΑΣ και του Λιμενικού.

 

Έτοιμος ο μηχανισμός

«Έχουμε τακτές συναντήσεις με τους φορείς, καθώς θέλουμε να προλάβουμε γεγονότα όπως αυτό της αυθαίρετης κατασκήνωσης. Δεν είχε τον χαρακτήρα έκτακτης σύσκεψης λόγω της φωτιάς στην Αττική. Παρά ταύτα συζητήθηκε» αναφέρει στην ThessNews o αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής, Γιάννης Γιώργος, αναφέροντας τα ζητήματα σε Καβουρότρυπες, Κομίτσα, Γλαρόκαβο κλπ.

«Εμείς δοκιμαστήκαμε το 2006 με μεταφορά ανθρώπων από το Πευκοχώρι προς τον Νέο Μαρμαρά με πλοία. Το κάναμε στην πράξη. Το σχέδιο υπάρχει, το θέμα είναι να φανεί και στην πράξη, όχι μόνο στα λόγια. Οι δήμοι έχουν σχέδια για εκκένωση των οικισμών τους» υποστηρίζει, τονίζοντας ότι είναι έτοιμος ο μηχανισμός για ενδεχόμενη φωτιά στη Χαλκιδική. Σταθεροί τόποι συνάθροισης πολιτών είναι οι πλατείες, τα γήπεδα και τα σχολεία, όπου υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές ηλεκτρισμού, ύδρευσης αλλά και η δυνατότητα τοποθέτησης σκηνών.

Συγκρίνοντας όλα όσα έγιναν στην Αττική, ο κ. Γιώργος επισημαίνει πως όλη η Χαλκιδική είναι προσβάσιμη προς την παραλία, παραπέμποντας στους ελέγχους των δήμων για το αν υπάρχουν φράχτες που εμποδίζουν και μπορεί να αποδειχθούν μοιραίοι. Επιπροσθέτως επισημαίνει ότι η Καλλικράτεια μοιάζει με το Μάτι αλλά δεν είναι πευκόφυτη, δεν έχει περιαστικό δάσος ώστε να κατέβει η φωτιά και να μπει στον οικισμό, οπότε δεν διατρέχει τον ίδιο κίνδυνο. 

 

«Θύμισε τη Μόλα Καλύβα»

«Είμαστε σε 100% ετοιμότητα» δηλώνει στην ThessNews o υπεύθυνος Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Χαράλαμπος Στεργιάδης. «Υπάρχει ενημέρωση και οι δήμοι έχουν τα μηχανήματά τους σε ετοιμότητα» προσθέτει. 

Αναφερόμενος στη φονική πυρκαγιά της Αττικής ο κ. Στεργιάδης σχολίασε πως το ακραίο καιρικό φαινόμενο με τους δυνατούς ανέμους θύμισε τη φωτιά πέρσι στη Μόλα Καλύβα, όπου αντιμετωπίστηκε πλήρως από τις αρχές και εκτός από τα περίπου 1000 στρέμματα που κάηκαν δεν υπήρξαν απώλειες ανθρώπων και σπιτιών.

Επισημαίνει ότι στο σχέδιο της ΠΚΜ συνεισφέρουν και οι δασεργάτες ως «πολύτιμοι γνώστες  των δασών». «Γρήγορη ενημέρωση, καλός συντονισμός και συνεργασία» είναι το τρίπτυχο, σύμφωνα με τον κ. Στεργιάδη. 

 

Επικίνδυνα σημεία

Σύμφωνα με τον προϊστάμενο της Πολιτικής Προστασίας στη Χαλκιδική, υπάρχει διαφορετική μορφολογία από τις περιοχές της Αττικής που κάηκαν, όμως ειδικά στο θέμα των φραχτών υπάρχουν επικίνδυνα σημεία. «Το σχέδιο σε μια φωτιά πρέπει να υπάρχει ανάλογα με το σημείο. Γι’ αυτό και γίνονται τα συντονιστικά στο σημείο και όχι σε απόσταση. Κάθε δήμος έχει το δικό του σχέδιο εκκένωσης των περιοχών του, υπ’ ευθύνη της πυροσβεστικής» αναφέρει.

Για την ποιότητα του δάσους της Σιθωνίας και τη μορφολογία του έκανε λόγο ο εθελοντής από τη Σάρτη Σωτήρης Λουλούδης. Εκτίμησε ότι λόγω αυτών των δύο παραγόντων, αν υπάρξουν ταυτόχρονα δύο εστίες φωτιάς, τότε θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα. Ανέφερε πως στις Καβουρότρυπες θα υπάρξει πρόβλημα γιατί τα δέντρα φτάνουν μέχρι τη θάλασσα, ενώ στη Βουρβουρού υπάρχουν σπίτια μέσα στο δάσος, όπως και στις περιοχές που κάηκαν στην Αττική.


Πρόβλημα η Μουδανιών

Στο προηγούμενο φύλλο η ThessNews χαρτογράφησε την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών, αποδεικνύοντας με αποκαλυπτικό φωτορεπορτάζ ότι δεν είναι στο επίπεδο που πρέπει την ώρα που υποδέχεται εκατομμύρια τουριστών. Και αν δεν μπορεί να αντέξει το κυκλοφοριακό φορτίο ενός Σαββατοκύριακου, αναρωτιέται κανείς πόσο θα μπορεί να το κάνει σε μια φυγή. 

«Ο δρόμος της Χαλκιδικής είναι ένα ζήτημα. Η Χαλκιδική θέλει οδικό δίκτυο. Υπάρχουν όμως δρόμοι διαφυγής.  Βοηθάει και η μορφολογία των ποδιών, καθώς μπορεί να υπάρξει διαφυγή εκ θαλάσσης» σημειώνει ο κ. Στεργιάδης.  

«Μια άναρχη εκκένωση το οδικό δίκτυο δεν τη σηκώνει. Αλλά μια οργανωμένη εκκένωση τη σηκώνει» επισημαίνει ο έμπειρος εθελοντής Σωτήρης Λουλούδης από τη Σάρτη. «Δεν έχουμε ιδιαίτερο θέμα διαφυγής. Υπάρχει πρόσβαση στη θάλασσα, ακόμα και με το αυτοκίνητο. Όλες οι περιοχές έχουν δρόμους διαφυγής» εξηγεί.

 

Κατάρτιση ΜΜΕ

Ένα άλλο πολύ σημαντικό σημείο στο οποίο ασθενεί ο κρατικός μηχανισμός είναι η ενημέρωση των ΜΜΕ. Τόσο στο Ράδιο Θεσσαλονίκη όσο και σε άλλα μέσα δεν υπήρξε ποτέ ενημέρωση από την Πολιτική Προστασία για τα σχέδια έκτακτης ανάγκης. Ποιος είναι υπεύθυνος, τι και πώς πρέπει να μεταδοθεί, ποιος ο ρόλος του καθενός κ.ά. Με αυτόν τον τρόπο, δεν θα αναρωτιούνται συνάδελφοι στα εθνικά δίκτυα τρεις μέρες μετά την εθνική τραγωδία για το ποιος παίρνει την απόφαση εκκένωσης μιας περιοχής.

Αντίστοιχα η Πολιτική Προστασία επιβάλλεται να έχει και μια λίστα τουλάχιστον με τους διευθυντές των ΜΜΕ της πόλης, ώστε σε έκτακτη ανάγκη να υπάρχει μια άμεση επαφή μαζί τους, καθώς η ενημέρωση του κοινού δεν θα πρέπει εν έτει 2018 να βασίζεται στην «ντουντούκα» και στην πόρτα –πόρτα ενημέρωση (δείτε σχέδιο εκκένωσης Σέιχ Σου σε προσεχή σελίδα).

 

Δασοπροστασία χωρίς λεφτά, προσωπικό και νομιμότητα

Επικαλύψεις αρμοδιοτήτων, νόμοι που αναιρούν άλλους, υποχρηματοδότηση, έλλειψη προσωπικού και μέσων, όπως και το αμαρτωλό παρόν και παρελθόν πολλών φορέων είναι μερικοί μόνο από τους παράγοντες που θέτουν σε υψηλότατο κίνδυνο τις δασικές εκτάσεις της χώρας και κατ’ επέκταση όσους βρεθούν στο διάβα μιας ανεξέλεγκτης πυρκαγιάς.

Η αρμοδιότητα της δασοπυρόσβεσης, εδώ και πολλά χρόνια, αφαιρέθηκε από τα κατά τόπους δασαρχεία και ανήκει αποκλειστικά στην Πυροσβεστική. Τα δασαρχεία όμως εξακολουθούν να είναι αρμόδια για την εκπόνηση προγραμμάτων αντιπυρικής προστασίας των δασών και των δασικών εκτάσεων, για την εποπτεία τους, καθώς και για το σκέλος της πρόληψης. Μεταξύ άλλων, λοιπόν, είναι επιφορτισμένα με τον καθαρισμό των δασών και τη συντήρηση του δασικού οδικού δικτύου.

Εποπτεία, καθαρισμός και συντήρηση χωρίς επαρκές προσωπικό και χρήματα δεν γίνεται. Η αποψίλωση σε ανθρώπινο δυναμικό και τα περιορισμένα κονδύλια για τεχνικά έργα αναγκάζουν πολλές φορές τις δασικές υπηρεσίες να χτυπούν τις πόρτες ιδιωτών για χορηγίες, να παρακαλάνε έξω απ’ τα γραφεία συναρμόδιων υπουργών ή να περιμένουν την ένταξη έργων σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται απ’ το ΕΣΠΑ. Το τι συνεπάγεται βέβαια αυτό σε αμεσότητα και αποτελεσματικότητα είναι ηλίου φαεινότερο.

Σε τοίχο κυριολεκτικά πέφτουν οι δασικές υπηρεσίες και κατά την περίπτωση που πραγματοποιώντας αυτοψίες εντοπίσουν «τέρατα και σημεία», όπως πχ φράχτες πάσης φύσεως που εμποδίζουν την πρόσβαση σε στεριά και θάλασσα. Οι χρονοβόρες διαδικασίες της νομίμου οδού ακυρώνουν την αρμοδιότητά τους: δικογραφίες, φάκελοι, δικάσιμοι, ανακοπές, ασφαλιστικά, προσφυγές σε ανώτερο βαθμό επιτρέπουν σε εξόφθαλμα και απολύτως επικίνδυνα για τη δημόσια ασφάλεια ανομήματα να «σέρνονται» σε βάθος πολλών ετών.

Το καταπληκτικότερο όλων είναι ότι σε ελέγχους που πραγματοποιούνται για παρεμβάσεις που «βγάζουν μάτι», οι δασικές υπηρεσίες ανακαλύπτουν ότι οι εγκληματίες που τις πραγματοποίησαν εξασφάλισαν άδειες και μανδύα νομιμότητας για το «θεάρεστο» έργο τους. Οι δε τοπικοί άρχοντες συνήθως αγρό (ψήφους) αγοράζουν, φροντίζοντας για τη μικρότερη δυνατή όχληση στους παρανομούντες ιδιοκτήτες, ειδικά στους μεγαλοσχήμονες. Η ανυπαρξία ενός κεντρικού χωροταξικού σχεδιασμού ανοίγει ορέξεις. Η παραδοχή από τον κρατικό μηχανισμό ως δεδομένων και μη αναστρέψιμων όλων σχεδόν των παραβάσεων και η μη άμεση εφαρμογή των νόμων υπέρ του δημόσιου συμφέροντος, θα προσθέσουν με μαθηματική ακρίβεια στο πάνθεον των σύγχρονων τραγωδιών και νέες.

ΣΑΚΗΣ ΜΟΣΧΗΣ


Χαλκιδική: Δεν υπάρχει κτηματική υπηρεσία να ελέγξει τις παραλίες

540 χλμ. ακτής στη Χαλκιδική,  τα περισσότερα με beach bar και καταστήματα εστίασης. Επιφορτισμένη με τους ελέγχους είναι  η κτηματική υπηρεσία, που όμως δεν έχει προσωπικό για τους ελέγχους.

Ο παραλίες ανήκουν στο ΥΠΟΙΚ, υπηρεσία του οποίου είναι και η κτηματική υπηρεσία. Κάθε χρόνο η υπηρεσία είτε νοικιάζει απευθείας σε ιδιώτες τις παραλίες είτε τις παραχωρεί στους δήμους για να τις υπενοικιάσουν. Οι παραλίες δημοπρατούνται με συγκεκριμένες προδιαγραφές και όρους, το ερώτημα βέβαια είναι ποιος θα επιβάλει την εφαρμογή της νομοθεσίας.

Τι προβλέπει το νομικό πλαίσιο

Η απόσταση μεταξύ δημοπρατούμενων χώρων πρέπει να είναι τουλάχιστον 100 μέτρα, ενώ η απόσταση της ξαπλώστρας από τη θάλασσα (συγκεκριμένα από εκεί που σκάει το ήρεμο κύμα) πρέπει να είναι στα 3 μέτρα.
Ανά 300 μέτρα πρέπει να υπάρχουν ανοίγματα και προσβάσεις στη θάλασσα, θέμα το οποίο ήρθε με τραγικό τρόπο στην επικαιρότητα μετά τις φονικές πυρκαγιές στην Αττική.

2 μηχανικοί ελεγκτές σε όλο τον νομό Χαλκιδικής

Οι μόλις δύο είναι και επιφορτισμένοι με τα πάντα, από τους ελέγχους στις επιχειρήσεις, στις παραλίες, μέχρι τις απαλλοτριώσεις και τις μισθώσεις δημοσίων υπηρεσιών. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες, είναι αδύνατο να τα προλάβουν όλα.
Ελλοχεύει μάλιστα ο κίνδυνος να βρεθούν και υπόλογοι, καθώς μπορεί να κατηγορηθούν και για παράβαση καθήκοντος αν δεν ανταποκριθούν σε όλες τις καταγγελίες και τους ελέγχους που ζητούνται.

Το πρόβλημα επιτείνεται από το γεγονός ότι οι έλεγχοι στα καταστήματα εστίασης και τα beach bar είναι χρονοβόροι. Αφού ο ελεγκτής- μηχανικός κάνει τον έλεγχο, γυρίζει στο γραφείο και θα πρέπει για κάθε περίπτωση να κάνει τοπογραφικό διάγραμμα και έκθεση αυτοψίας, όπου περιγράφεται τι διαπιστώνεται.

Υπό κανονικές συνθήκες και σε ένα κράτος σωστό, θα έπρεπε σε έναν νομό με τέτοια τουριστική ανάπτυξη να υπάρχει κλιμάκιο μηχανικών μόνον για τους ελέγχους. Πάντως η κατάσταση είναι αποκαρδιωτική και στις κτηματικές υπηρεσίες άλλων περιοχών. Η κτηματική της Κατερίνης δεν έχει καν μηχανικό και δανείζεται από τη Θεσσαλονίκη!

THESSNEWS
 

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω