Μηδέν με τόνο! Αρνητική βαθμολογία για τις αρχές της πόλης όποτε υπάρχει κρίση

ΡΕΠΟΡΤΑΖ 12.4.2018 | 09:32 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Μηδέν με τόνο! Αρνητική βαθμολογία για τις αρχές της πόλης όποτε υπάρχει κρίση

THESSNEWS

Πέρσι παγώσαμε, το καλοκαίρι περπατήσαμε όλη την πόλη και φέτος διψάσαμε. Σε κάθε κρίση η πόλη ζει τριτοκοσμικές συνθήκες για λίγα 24ωρα. Μηδενικός συντονισμός των φορέων, οι οποίοι ψάχνουν ευθύνες μεταξύ τους μετά την κατακραυγή των πολιτών και την παρέμβαση εισαγγελέα – συνήθως χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα.



Η «κρίση νερού» που έζησε η πόλη της Θεσσαλονίκης την προηγούμενη εβδομάδα ανέδειξε για ακόμη μια φορά την έλλειψη συντονισμού και μητροπολιτικής λειτουργίας όταν υπάρξει απόλυτη ανάγκη. Κάθε οργανισμός, κάθε κύτταρο της Θεσσαλονίκης προσπαθεί σε κάθε κρίση από μόνος του να λύσει το πρόβλημα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ποτέ να μην μπορεί να τα φέρει εις πέρας, ο κόσμος να ταλαιπωρείται και στο τέλος όλοι οι υπόλοιποι να του επιρρίπτουν ευθύνες ψάχνοντας δικαίωση μέσω του Εισαγγελέα, του οποίου οι έρευνες τις περισσότερες φορές δεν έχουν χρηστικό αποτέλεσμα.

Οι έρευνες είτε μένουν στα συρτάρια, είτε επιρρίπτουν ευθύνες στα κατώτατα κλιμάκια των υπαλλήλων, λειτουργώντας στην ουσία ως το καπάκι που ανοίγει σε μια κατσαρόλα που βράζει. Άλλωστε σε τέτοιες ώρες που ο πολίτης υποφέρει, όλοι ψάχνουν να «σταυρώσουν» κάποιον, με τις αρχές της πόλης να προσπαθούν να δώσουν τον «μουτζούρη» στον διπλανό τους.

 

Μόνοι και αποτυχημένοι

Πέρσι τον χειμώνα στον δήμο Θεσσαλονίκης κατάφεραν να του παγώσουν ακόμα και οι αλατιέρες, με αποτέλεσμα ολόκληρη πόλη να νεκρώσει για λίγες ώρες. Τότε «όλο το σύμπαν» τα έβαλε με τον Γ. Μπουτάρη, ο οποίος, όπως και ο ίδιος ομολόγησε, έγινε από ανέκδοτο μέχρι και τραγούδι.

Παράλληλα οι καυστήρες του φυσικού αερίου πάγωσαν και πολλοί εξ αυτών καταστράφηκαν, γιατί μας οδήγησαν στο να εγκαταστήσουμε τους κλειστού τύπου λέβητες στα μπαλκόνια μας επειδή ήταν φτηνότεροι. Την ίδια ώρα πάγωσαν και οι σωλήνες, με αποτέλεσμα να κλείσουν σχολεία και στα σπίτια να μην τρέξει ζεστό νερό για ώρες. Τότε οι εταιρείες τα έβαλαν με τους καταναλωτές που δεν… μόνωσαν τις σωληνώσεις τους, με τους πολίτες να μένουν «και άπλυτοι και δαρμένοι».

To καλοκαίρι του 2016 η πόλη έζησε για 15 περίπου μέρες χωρίς λεωφορεία. Η επίσχεση εργασίας των εργαζομένων του ΟΑΣΘ νέκρωσε ακόμα και τις εμπορικές δραστηριότητες. Εκατοντάδες μεροκάματα χάθηκαν λόγω αδυναμίας μετακίνησης ή άλλα ξοδεύτηκαν σε εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς. Κοινώς, χιλιάδες πολίτες εκείνες τις ημέρες δούλευαν μόνο και μόνο για να πληρώσουν τη μεταφορά τους από και προς τις επιχειρήσεις τους. Τότε η διοίκηση του ΟΑΣΘ, ευχαριστημένη που οι εργαζόμενοι πίεζαν την κυβέρνηση για να πληρώσει τα χρωστούμενα, δεν κινήθηκε νομικά εναντίον τους. Το έκαναν μετά από δώδεκα μέρες(!) ο Περιφερειάρχης και οι δήμαρχοι. Για αυτό και δεν «μάτωσε ρουθούνι» όταν οι επισχέσεις συνεχίστηκαν λίγους μήνες μετά, μέχρι να αλλάξει το καθεστώς.

Την προηγούμενη εβδομάδα η πόλη έμεινε χωρίς νερό για μία εβδομάδα. Έσπασε ένα κομμάτι του αγωγού που φέρνει το 30% του νερού της Θεσσαλονίκης, ο οποίος είναι φτιαγμένος από το 1976. Η ΕΥΑΘ θεώρησε, κατά δήλωσή της, ότι είναι ένα τεχνικό πρόβλημα, το διαχειρίστηκε μόνη της χωρίς τη βοήθεια των δημάρχων, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αδικημένες περιοχές που δεν είχαν νερό για έξι και μερικές περιοχές στα ψηλά για εφτά ολόκληρες ημέρες. Μια εβδομάδα χωρίς να τρέξει σταγόνα νερού, ενός από τα πιο πολύτιμα αγαθά της ζωής. Και μόλις ήρθε το νερό, ο Περιφερειάρχης και οι δήμαρχοι πήγαν στον Εισαγγελέα, ο οποίος ζήτησε να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες. Ενώ και η πολιτική ηγεσία κρίθηκε κατώτερη των περιστάσεων. Η αρμόδια εποπτεύουσα υπουργός της ΕΥΑΘ, Μ. Κόλλια – Τσαρουχά, δεν έκανε τίποτα απολύτως, ο υπουργός Υποδομών, Χρ. Σπίρτζης, έκανε πως δεν είχε καμία ευθύνη, ενώ και το γραφείο Πρωθυπουργού που συγκάλεσε σύσκεψη το Σάββατο αντιμετωπίστηκε αρνητικά από την πλειοψηφία των πολιτών.

 

Μητροπολιτική για κλάματα

Στη Θεσσαλονίκη μέρος της διένεξης μεταξύ Απ. Τζιτζικώστα και Γ. Μπουτάρη είναι η μητροπολιτική διοίκηση της πόλης. Δεκάδες είναι οι παρεμβάσεις του δημάρχου Θεσσαλονίκης, ο οποίος ζητά τη μητροπολιτική διοίκηση να την έχει ο δήμος Θεσσαλονίκης και όχι η αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης.

Γιατί μητροπολιτική περιφέρεια έχει η πόλη, την αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης, διοίκηση δεν έχει. Γιατί και ο Γ. Μπουτάρης θέλει τη μητροπολιτική διοίκηση απλά και μόνο για τα χρήματα από τους ευρωπαϊκούς πόρους. Καθώς κανείς δεν μπορεί να πιστέψει ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης θα μπορούσε να συντονίσει όλους τους δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος, τους φορείς και τους οργανισμούς σε ώρα κρίσης, όταν δεν μπορεί να φτιάξει έναν οργανισμό υπηρεσίας για τους εργαζόμενους στον δήμο εδώ και 7 χρόνια. 

 

Δεν έπεισε ο Κρεστενίτης

Απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που θέτουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης για το ότι έμειναν για μια εβδομάδα χωρίς νερό επιχείρησε να δώσει σε συνέντευξη Τύπου η διοίκηση της ΕΥΑΘ ΑΕ.

Τονίστηκε πως η βλάβη δεν προέκυψε από ανθρώπινο χειρισμό, θα ζητηθεί ωστόσο  ΕΔΕ όσο και έκθεση από εμπειρογνώμονες πώς προέκυψε αυτή. Για την κατανομή του νερού έγινε λόγος ότι πραγματοποιήθηκε δίκαια και βάσει τεχνικών χειρισμών, κάνοντας αναφορά σε πολυπλοκότητα του δικτύου.

Παράλληλα, η διοίκηση της ΕΥΑΘ  παραδέχθηκε ότι σε τέτοιες στιγμές κρίσης θα έπρεπε να υπάρχει ένας ευρύτερος συντονισμός των φορέων της πόλης, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν το ζήτησε, γιατί η βλάβη αφορούσε ένα τεχνικό θέμα.

«Οι πολίτες ταλαιπωρήθηκαν αρκετά και στερήθηκαν ενός πολύτιμου αγαθού, του νερού, ζητούμε σαν διοίκηση συγγνώμη από όλους» ανέφερε στο ξεκίνημα της τοποθέτησής του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΑΘ, Γιάννης Κρεστενίτης. «Αν με την παραίτησή μου έλυνα το πρόβλημα υδροδότησης, θα το έκανα» απάντησε στους δημοσιογράφους ο κ. Κρεστενίτης.

 

Απαλλαγή μόνο για… λίγους

Απαλλαγή παγίου στα κοινωνικά και ειδικά οικιακά τιμολόγια, ειδική μέριμνα για τους επαγγελματίες, αλλά και καταγραφή και οικονομική κάλυψη των αναγκών νοσοκομείων και δήμων για σχέδια ασφάλειας νερού αποφάσισε, στην τελευταία του συνεδρίαση,  το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΑΘ Α.Ε..

Τα τιμολόγια ειδικών (ΑΜΕΑ, πολύτεκνοι κ.ά.) και ευπαθών ομάδων, που θα πάρουν απαλλαγή παγίου στον επόμενο λογαριασμό, αφορούν σε 23.000 περίπου υδρόμετρα, σύμφωνα με την εταιρεία. Ειδικά για τους επαγγελματίες που υπέστησαν ζημιές τις ημέρες αυτές, θα ακολουθήσει σειρά επαφών με τα αρμόδια επιμελητήρια, ώστε να αποφασιστούν συγκεκριμένα μέτρα ελάφρυνσης. Επαφές θα ακολουθήσουν και με τις διοικήσεις των νοσοκομείων και τους δήμους για την καταγραφή -σε πρώτη φάση- των υποδομών που λείπουν για την επάρκεια νερού σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Παράλληλα, αποφασίστηκε να ανατεθεί στο Τεχνικό Επιμελητήριο πραγματογνωμοσύνη για τα αίτια της βλάβης, ενώ εντός της εταιρείας θα εξεταστούν αστοχίες του επιχειρησιακού σχεδίου που ακολουθήθηκε.

 

Στον εισαγγελέα Τζιτζικώστας και δήμαρχοι

Τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ενημέρωσαν δήμαρχοι του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας για τα προβλήματα υδροδότησης που είχαν οι δήμοι την τελευταία εβδομάδα.

Ο περιφερειάρχης Απ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε ντροπή, αίσχος και απαράδεκτο για μια χώρα το γεγονός μια ολόκληρη πόλη όπως η Θεσσαλονίκη να μην έχει νερό για επτά ημέρες, με συνέπεια να ταλαιπωρούνται χιλιάδες συμπολίτες και να τίθενται ζητήματα δημόσιας υγείας.

Ο δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Λ. Κυρίζογλου, χαρακτήρισε τη διοίκηση της Εταιρείας ανίκανη, ανήμπορη, αδύναμη να διαχειριστεί τέτοια ζητήματα και ζήτησε από το διοικητικό συμβούλιο, το οποίο όπως είπε είναι διορισμένο από την κυβέρνηση, να παραιτηθεί, ενώ σημείωσε ακόμη ότι η ΕΥΑΘ δεν είχε ούτε σχέδιο διαχείρισης του 70% του νερού του Αλιάκμονα.

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γ. Μπουτάρης, ανέφερε ότι η εταιρεία πρέπει να πει ποιο σχέδιο είχε για την αντιμετώπιση του προβλήματος και ποια είναι τα μέτρα συντήρησης για να μην υπάρχουν τέτοιες μεγάλες βλάβες. «Είναι συνολικό λάθος. Ας αναλάβει τις ευθύνες της η κυβέρνηση που διόρισε τη διοίκηση», τόνισε και αναρωτήθηκε γιατί η ΕΥΑΘ δεν επενδύει τα κέρδη της.

Για γεγονός ότι δεν έχει ιστορικό προηγούμενο έκανε λόγο ο δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη, Ιγν. Καϊτεζίδης. «Έχει εξαντληθεί η υπομονή των κατοίκων, υπάρχουν πλέον φόβοι για τη δημόσια υγεία» επισήμανε και κάλεσε τη διοίκηση της ΕΥΑΘ να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι στην κοινωνία.

Μήνυση από ΕΕΘ

Μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου υπέβαλε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης με αφορμή τη διακοπή νερού στη Θεσσαλονίκη, που προκάλεσε πολλές ζημιές στις επιχειρήσεις της πόλης και όχι μόνο, με το ΕΕΘ να ζητάει παράλληλα και «έκπτωση τουλάχιστον 10% στον επόμενο λογαριασμό, ως αντιστάθμισμα της ζημιάς».

Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Ζορπίδης, τόνισε ότι «αυτό που συνέβη ήταν άδικο για χιλιάδες συναδέλφους μας, που υποχρεώθηκαν σε μεγάλα έξοδα χωρίς οι ίδιοι να φταίνε. Πρέπει να βρεθούν όσοι ευθύνονται και να τους καταλογιστούν οι ευθύνες. Παράλληλα, η ΕΥΑΘ, που είναι και η υπεύθυνη για την υδροδότηση της Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να αναλάβει μέρος της ζημίας που προκάλεσε σε επαγγελματίες και καταστηματάρχες. Για τον λόγο αυτό απηύθυνα επιστολή στον κ. Κρεστενίτη, με την οποία του ζητώ να αποφασίσει έκπτωση τουλάχιστον 10% στον επόμενο λογαριασμό για όλους τους επαγγελματίες».

 

Τα 11 ερωτήματα του εισαγγελέα

Στην Ασφάλεια Θεσσαλονίκης βρίσκεται η παραγγελία της Εισαγγελίας Πρωτοδικών για τη διενέργεια επείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης αναφορικά με ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες, συνδεόμενες με τα προβλήματα που προκλήθηκαν στην υδροδότηση της πόλης μετά τη βλάβη στον κεντρικό αγωγό της Αραβησσού.

Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Λάμπρος Τσόγκας, ζητά να διερευνηθεί εάν στοιχειοθετούνται τα αδικήματα της έκθεσης, της παράβασης καθήκοντος, της παρακώλυσης λειτουργίας κοινωφελών εγκαταστάσεων και της απιστίας.

Η εν λόγω παραγγελία περιλαμβάνει δύο σκέλη: από τη μία θέτει σειρά ερωτημάτων αναφορικά με την πρόληψη και τη διαχείριση της κατάστασης που διαμορφώθηκε, όπως επίσης για τις συνέπειες που προκλήθηκαν για το κοινωνικό σύνολο, και, από την άλλη, επικεντρώνεται στα οικονομικά κονδύλια που διατέθηκαν από την ΕΥΑΘ για τη συντήρηση και τη βελτίωση των υποδομών του δικτύου ύδρευσης.

Αστυνομικοί της Υποδιεύθυνσης Προστασίας Περιβάλλοντος της Ασφάλειας Θεσσαλονίκης θα αναζητήσουν απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:

• μπορούσαν να προβλεφθούν με βάση τεχνικά μέσα και τους κανόνες της επιστήμης τα αίτια που προκάλεσαν τη βλάβη στο δίκτυο της ΕΥΑΘ και αν ναι, ποιες ενέργειες έγιναν για την πρόβλεψή τους;
• ποιες ήταν, με βάση τα έγγραφα στοιχεία της ΕΥΑΘ, οι ενδείξεις απωλειών και ποιες οι ενδείξεις εισροών στο ισοζύγιο εισόδου και κατανάλωσης νερού πριν τη βλάβη;
• έγινε βιντεοσκόπηση του δικτύου υδροδότησης και αν ναι, πότε ήταν η τελευταία φορά;
• είχαν διαπιστωθεί ρωγμές και τι ενέργειες εσωτερικής ενίσχυσης του δικτύου μπορούσαν να γίνουν;
• ποιες ήταν οι συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο της πολυήμερης διακοπής (αν προέκυψαν δηλαδή συνθήκες κινδύνου για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα ανθρώπων);
• έγινε ισομερής διαχείριση της διανομής του νερού στις περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης;
• έγιναν όλες οι αναγκαίες ενέργειες για την άμεση, αποτελεσματική αποκατάσταση της βλάβης κι ήταν αυτές οι ενδεδειγμένες τόσο για την αποτελεσματικότητα όσο και για τη διάρκειά τους στη διανομή του νερού;

Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος της προκαταρκτικής εξέτασης, αυτό θα διερευνηθεί από την Υποδιεύθυνση Προστασίας Περιουσιακών Δικαιωμάτων της Ασφάλειας Θεσσαλονίκης σε αυτοτελή δικογραφία. Στο πλαίσιο αυτό θα εξεταστούν τα εξής:

• ποια ποσά έλαβε η ΕΥΑΘ από οποιαδήποτε αιτία ή τα όργανά της αποφάσισαν να διαθέσουν τα τελευταία έτη για τον έλεγχο, τη συντήρηση και τη βελτίωση των υποδομών του δικτύου της και αν δαπανήθηκαν για τους λόγους αυτούς,
• αν οι υποδομές του δικτύου της ΕΥΑΘ είναι στην κατάσταση που αντιστοιχεί στο ύψος των χρημάτων που δαπανήθηκαν ή ελήφθησαν και εισπράττονται προς τούτο,
• αν είχε γίνει σχετικός προγραμματισμός βελτίωσης των υποδομών,
• αν έγιναν μετατροπές, αναβολές, ματαιώσεις στον προγραμματισμό και αν ναι, τι το επέβαλε και ποιοι ήταν αυτοί που τα αποφάσισαν.

 

Από το φύλλο της THESSNEWS #100 (06/04/2018-08/04/2018)

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω