Παραχώρηση Εγνατίας σημαίνει αύξηση κόστους διοδίων-Τον Αύγουστο σε λειτουργία τα διόδια στο Ωραιόκαστρο

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ 7.3.2018 | 14:00 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Παραχώρηση Εγνατίας σημαίνει αύξηση κόστους διοδίων-Τον Αύγουστο σε λειτουργία τα διόδια στο Ωραιόκαστρο

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ || [email protected]

Σχεδόν σίγουρη θα πρέπει να θεωρείται η αύξηση του κόστους των διοδίων στην Εγνατία Οδό μετά την ανάληψη του οδικού άξονα από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο, καθώς σε όλες τις υπόλοιπες ανάλογες παραχωρήσεις στη χώρα μας η χρέωση ανά χιλιόμετρο είναι γύρω στα 6,5 λεπτά και στην Εγνατία είναι σήμερα 3 λεπτά.

Του Δημήτρη Διαμαντίδη

 

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της «Εγνατία Οδός ΑΕ», κ. Απόστολο Αντωνούδη, η αξία της Εγνατίας Οδού θα πρέπει να αποτιμηθεί αρκετά υψηλά, αλλά είναι πολύ δύσκολο από τώρα να εκτιμηθεί πού μπορεί να φτάσει το τίμημα αυτό, γιατί δεν είναι ξεκάθαροι οι όροι του διαγωνισμού.


Αναμένατε το μεγάλο ενδιαφέρον στον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού;

Το ενδιαφέρον για την Εγνατία Οδό είναι υπαρκτό εδώ και αρκετά χρόνια. Συνήθως τους αυτοκινητόδρομους στην υπόλοιπη Ευρώπη τους διαχειρίζονται ιδιωτικές εταιρείες και όχι το δημόσιο. Αυτός ο οδικός άξονας μαζί με τους κάθετούς του είναι η πύλη για τα Βόρεια Βαλκάνια και για την Ευρώπη. Είναι κομβικός, συνδέει την Ανατολή με τη Δύση και με τους κάθετους επικοινωνείς με όλες τις χώρες των Βαλκανίων. Το πόσο αξιόλογες θα είναι οι τελικές δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την Εγνατία Οδό είναι ένα ζήτημα, με το οποίο θα χρειαστεί να ασχοληθούν αυτοί που πρέπει.

 

Το φθινόπωρο η ανάδειξη του παραχωρησιούχου

Πώς θα εξελιχθεί από εδώ και πέρα η όλη διαδικασία; Υπάρχει κάποια εκτίμηση για το τίμημα;

Μετά την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος, θα ακολουθήσει διάλογος-διαβούλευση με τους υποψήφιους επενδυτές, θα αξιολογηθούν οι προτάσεις τους και μετά από 3-4 μήνες θα υποβληθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Όλη αυτή τη διαδικασία το ΤΑΙΠΕΔ θα την ήθελε ολοκληρωμένη το φετινό φθινόπωρο.Δεν υπάρχει ενδεικτικό τίμημα, ούτε κάποιο κατώφλι. Αυτά που έχουν γραφτεί στον Τύπο απέχουν πάρα πολύ από την πραγματικότητα. Εμείς θεωρούμε ότι η αξία της Εγνατίας Οδού θα πρέπει να αποτιμηθεί αρκετά υψηλά. Είναι πολύ δύσκολο από τώρα να εκτιμηθεί πού μπορεί να φτάσει το τίμημα αυτό, γιατί δεν είναι ξεκάθαροι οι όροι του διαγωνισμού. Δηλαδή μπορεί να καταλήξουμε σε μία παραχώρηση 35 ή 40 χρόνων ή μέσα στα ανταποδοτικά του υποψήφιου παραχωρησιούχου να περιλαμβάνεται και η κατασκευή κάποιων πρόσθετων υποδομών κτλ. Όλα αυτά θα αποτιμηθούν σε 3-4 μήνες.

Όσον αφορά στο δάνειο που οφείλεται στην τράπεζα Πειραιώς και αποπληρώνεται από τα έσοδα των διοδίων, ποια είναι η εξέλιξη σε αυτό το ζήτημα;

Το δάνειο της Πειραιώς ήταν 250 εκατ. ευρώ και το αποπληρώνουμε με γρηγορότερους ρυθμούς από το προβλεπόμενο. Αυτή τη στιγμή το υπόλοιπό του είναι 38 εκατ. ευρώ, αλλά υφίσταται μία επιτοκιακή διαφορά, την οποία διεκδικεί η Πειραιώς και είναι περίπου 40 εκατ. ευρώ. Θα διευθετήσουμε το θέμα με τη διοίκηση της Πειραιώς, με την οποία συναντηθήκαμε πριν λίγες ημέρες. Είμαστε διατεθειμένοι να αποπληρώσουμε τα 38 εκατ. ευρώ και μετά από εντολές του ΤΑΙΠΕΔ να φτάσουμε σε μία διαδικασία συμφωνίας με την Πειραιώς.

 

Πυκνώνουν τα διόδια

Πώς διαμορφώνεται η κατάσταση με τα διόδια και τι θα συμβεί με τα τιμολόγιά τους όταν αναλάβει ο ιδιώτης;

Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 12 σταθμοί διοδίων. Τον Αύγουστο θα μπει σε λειτουργία και ο σταθμός της Θεσσαλονίκης, στο Ωραιόκαστρο. Θα αρχίσει να κατασκευάζεται από την επόμενη εβδομάδα ο σταθμός διοδίων Ασπροβάλτας και από τον Απρίλιο θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται οι σταθμοί Στρυμονικού και Καβάλας. Απομένουν να δημιουργηθούν οι σταθμοί Σιάτιστας και Αρδανίου, για τους οποίους οι μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί, όπως και οι πλευρικοί σταθμοί διοδίων. Αυτό που σας περιέγραψα είναι το πλαίσιο της συμφωνίας με τους Θεσμούς για τα διόδια. Ωστόσο, υφίσταται και η βούληση του Υπουργείου Υποδομών, που προωθεί τον διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό-αναλογικό σύστημα διοδίων και εάν προλάβει να το εγκαταστήσει, τότε ενδεχομένως κάποιοι από αυτούς τους σταθμούς ή δεν θα κατασκευαστούν ή δεν θα προλάβουν να λειτουργήσουν. Στο σημείο αυτό υπάρχει μία διχογνωμία μεταξύ Θεσμών και Υπουργείου. Οι πρώτοι επισημαίνουν πως μπορεί να προχωρήσει το ηλεκτρονικό σύστημα, αλλά όχι πρώτα από την Εγνατία, γιατί θεωρούν ότι βάζει ενδεχομένως φρένο στην παραχώρηση επειδή αλλάζουν τα δεδομένα, ενώ το Υπουργείο τονίζει ότι είναι ένας δημόσιος δρόμος, στον οποίο μπορεί να εφαρμοστεί το σύστημα και ενδεχομένως μέχρι το τέλος του 2018 να λειτουργήσει. Θα δούμε πού θα καταλήξει η διαπραγμάτευση για αυτό το θέμα.

Ο ιδιώτης παραχωρησιούχος θα αναλάβει τον οδικό άξονα με τους σημερινούς σταθμούς διοδίων μαζί και με κάποιους από αυτούς που θα κατασκευαστούν. Πιθανώς να μείνουν ανολοκλήρωτα κάποια σημεία όπως οι πλευρικοί σταθμοί ή να παραλάβει τον δρόμο με το καινούργιο ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων.

Η τιμολογιακή πολιτική των διοδίων δεν είναι στην αρμοδιότητα του ιδιώτη, αλλά θα είναι αποτέλεσμα της σύμβασης που θα υπογραφτεί μαζί του. Γνωρίζοντας ότι σε όλες τις υπόλοιπες ανάλογες παραχωρήσεις στη χώρα η χρέωση ανά χιλιόμετρο είναι γύρω στα 6,5 λεπτά και στην Εγνατία είναι σήμερα 3 λεπτά, φανταζόμαστε όλοι τι μπορεί να συμβεί.

Ποιο είναι το μέλλον της εταιρείας «Εγνατία Οδός ΑΕ»;

Να διευκρινίσω αρχικά ότι δεν πωλούνται μετοχές της «Εγνατία Οδός ΑΕ».
Αυτή τη στιγμή έχουμε έναν κάθετο άξονα που θα ξεκινήσουμε να κατασκευάζουμε σε 2 μήνες και αφορά το τμήμα από την Ξάνθη έως τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα.

Συζητούμε ακόμη να αναλάβουμε έργα ΣΔΙΤ, τη σύνδεση της Ηπείρου με την Αλβανία, καθώς και τη διασυνοριακή γέφυρα του Έβρου και τον νέο μεθοριακό σταθμό εκεί.
Επιπλέον, για να μπορέσει το Υπουργείο Υποδομών να «τρέξει» το νέο ηλεκτρονικό-αναλογικό σύστημα διοδίων, θα χρειαστεί υποστήριξη και ανθρώπινο δυναμικό 500 ατόμων.

Το Υπουργείο δεν έχει αυτό το προσωπικό, ούτε και εμείς, αλλά θα ήταν εφικτό να προκύψει ένα σχήμα με την «Εγνατία Οδός ΑΕ» ως leader και να συνεργάζονται μαζί της οι επιμέρους παραχωρησιούχοι για τη διαχείριση του συστήματος διοδίων.
Ακόμη, υφίστανται απόψεις που είχαν εκφραστεί και παλαιότερα, να αποκομίζει κάποια μικρά έσοδα η «Εγνατία Οδός ΑΕ» από τις εισπράξεις των σταθμών διοδίων και να έχει και την εποπτεία της παραχώρησης του δρόμου.

Να αναφέρω επιπρόσθετα ότι με βάση ένα πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) για έργα οδικής ασφάλειας σε όλη την χώρα, η «Εγνατία Οδός ΑΕ» το 2015 ολοκλήρωσε τις σχετικές μελέτες και βρέθηκαν 7.000 επικίνδυνα σημεία στο οδικό δίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει διάθεση από την ΕΤΕΠ να χρηματοδοτηθεί η εταιρεία με ένα δάνειο με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου για να κατασκευάσει έργα σε αυτά τα επικίνδυνα σημεία.

Όλα τα παραπάνω μπορούν να δώσουν ένα πολύ σημαντικό αντικείμενο στην εταιρεία για τα επόμενα 5-6 χρόνια.

Να σημειώσω ότι προωθούμε και συνεργασίες με τις Περιφέρειες όλης της χώρας και τους δήμους, προκειμένου να ωριμάσουμε γρήγορα μελέτες για έργα σε όλη τη χώρα, προκειμένου να μη χαθούν διαθέσιμοι χρηματοδοτικοί πόροι. Πολλοί δήμοι δεν διαθέτουν τεχνική και διαχειριστική επάρκεια, οπότε η «Εγνατία Οδός ΑΕ» ως τεχνικός σύμβουλος μέσω προγραμματικών συμβάσεων ολοκληρώνει τις μελέτες για έργα ενδιαφέροντος της τοπικής αυτοδιοίκησης, ενώ έχουμε τη δυνατότητα ακόμη και να υλοποιούμε εμείς αυτά τα έργα.

Δρομολογούμε και απευθείας συνεργασίες με φορείς, όπως η σύμβαση που υπογράψαμε πριν από λίγες ημέρες με την Κεντρική Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης για έργα 35-40 εκατ. ευρώ μέσω ΕΣΠΑ, στα οποία η εταιρεία μας θα είναι ο τεχνικός σύμβουλος.

 

Μέχρι το καλοκαίρι η δημοπράτηση της θαλάσσιας συγκοινωνίας

Έχετε αναλάβει και το έργο της αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης…

Η «Εγνατία Οδός ΑΕ» έχει ολοκληρώσει όλες τις σχετικές μελέτες εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο. Ωστόσο, η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων στο Υπουργείο Ναυτιλίας, στην τελευταία συνάντηση που είχαμε κάνει εκεί πριν έξι μήνες γνωμοδότησε αρνητικά για την αστική θαλάσσια συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης. Νομίζω όμως ότι το πρόβλημα έχει ξεπεραστεί μετά τις παρεμβάσεις των Υπουργών κ.κ. Σταθάκη και Φάμελλου. Αναμένουμε να συνεδριάσει ξανά αυτή η Επιτροπή, για να λάβουμε θετική γνωμοδότηση και μέχρι το καλοκαίρι να δημοπρατηθεί το έργο. Η εταιρεία μας είναι φορέας υλοποίησης του έργου, που αφορά στην κατασκευή των κρηπιδωμάτων και των στάσεων με κόστος ούτε 10 εκατ. ευρώ. Θα παραδώσουμε την ολοκληρωμένη υποδομή στον κύριο του έργου, που είναι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και οι τρεις παράκτιοι δήμοι (Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού) και αυτοί θα διενεργήσουν διαγωνισμό για να προσελκύσουν ιδιώτη, που θα αναλάβει να διαχειριστεί και να λειτουργήσει την αστική θαλάσσια συγκοινωνία.

Κλείνοντας και επειδή πλέον το λιμάνι της Θεσσαλονίκης περνά στα χέρια ιδιωτών, ποιες είναι οι εξελίξεις με την πολύπαθη οδική σύνδεσή του;

Η μελέτη για την οδική σύνδεση της 6ης Προβλήτας του λιμένα της Θεσσαλονίκης έπειτα από την τροποποιημένη σύμβαση, που υπογράψαμε με τον ΟΛΘ πριν λίγες ημέρες, αναμένεται να ολοκληρωθεί με απώτατη ημερομηνία τον Οκτώβριο του 2018. Επομένως προς το τέλος του έτους θα δημοπρατηθεί το έργο και στα μέσα του 2020 θα έχει περατωθεί η οδική σύνδεση του 6ου Προβλήτα με τον άξονα της ΠΑΘΕ, κόστους 35 εκατ. ευρώ και μήκους 1,5 χλμ.
 

Από το φύλλο της THESSNEWS #95 (03/03/2018-04/03/2018)

 

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω