Έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»: Άσκοπη ταλαιπωρία ή αναγκαίο κακό; Δημιουργούν ζήτημα για την τουριστική κίνηση

ΡΕΠΟΡΤΑΖ 5.12.2017 | 14:45 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»: Άσκοπη ταλαιπωρία ή αναγκαίο κακό; Δημιουργούν ζήτημα για την τουριστική κίνηση

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ || [email protected]

Απίστευτο και όμως αληθινό! Το αεροδρόμιο της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της χώρας αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή σοβαρό λειτουργικό πρόβλημα όταν οι καιρικές συνθήκες δεν είναι καλές και επικρατεί χαμηλή νέφωση, αέρας και βροχή.

Αυτό βέβαια είναι από παλαιά γνωστό για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και την ικανότητά του να ανταποκριθεί στις δύσκολες συνθήκες των προσγειώσεων-απογειώσεων την περίοδο του χειμώνα.

Μόνο που στο γνωστό «χειμερινό» ζήτημα του «Μακεδονία» ήρθε να προστεθεί φέτος και το «κερασάκι στην τούρτα»: εκτός από την επέκταση του αεροδιαδρόμου 10-28 στη θάλασσα, υπάρχει και ένα εξίσου σημαντικό συμπληρωματικό έργο, αυτό της αναβάθμισης της αντοχής του χερσαίου τμήματος του συγκεκριμένου διαδρόμου. Με το έργο αυτό, το υφιστάμενο χερσαίο τμήμα του 10-28 αποκτά τα ίδια λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά με το νέο τμήμα που κατασκευάζεται στη θάλασσα, ώστε να δημιουργηθεί ένας ενιαίος εκτεταμένος διάδρομος, ο οποίος θα μπορεί να δέχεται με ασφάλεια όλα τα αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων και των υπερατλαντικών.

Το έργο είναι σε εξέλιξη με εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης το πρώτο δεκαήμερο-δεκαπενθήμερο του Μαρτίου του 2018 και με τα συνεργεία του αναδόχου να δουλεύουν και νυχτερινές ώρες, όσο το επιτρέπουν οι συνθήκες του χειμώνα.

Ως εδώ όλα καλά, καθώς το συγκεκριμένο έργο είναι δημόσιο και κάποια στιγμή θα υλοποιούνταν, ενώ και η Fraport, στην οποία κατέληξε το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ήταν ενήμερη, έχοντας βέβαια εκφράσει τις αντιρρήσεις της για το κατά πόσο το έργο αυτό χρειαζόταν πραγματικά.

«Δεν χρειάζεται να ταλαιπωρηθούν εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες από τα έργα στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” τον ερχόμενο χειμώνα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής», είχε πει πριν λίγο καιρό η Fraport. H διασταύρωση των δύο διαδρόμων προσγείωσης και απογείωσης βρίσκεται σε άριστη κατάσταση και μπορεί να εξυπηρετήσει για τουλάχιστον δύο δεκαετίες την κίνηση, είχε αναφέρει η εταιρεία επικαλούμενη ελέγχους και μελέτες που πραγματοποίησε.

Ο chief operating officer της παραχωρησιούχου Fraport, ΄Ιαν Μάθεσον, είχε δηλώσει πως «συνεργαζόμαστε στενά με την ΥΠΑ αλλά και τις αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να μελετήσουμε τους πολλούς και σοβαρούς κινδύνους που θα προκληθούν από τη χρησιμοποίηση του τροχοδρόμου ως προσωρινού διάδρομου απο/προσγείωσης, ειδικά τους περίπλοκους λειτουργικά χειμερινούς μήνες για να εκτελεστούν αχρείαστα, όπως τελικά προκύπτει, έργα».

Ωστόσο επειδή η Fraport δεν μπορούσε να μπλοκάρει το συγκεκριμένο δημόσιο έργο, αυτό προχώρησε.

 

Η ταλαιπωρία ξεκινά

Και φτάσαμε στο σήμερα. Στο σήμερα που είναι διανθισμένο με αρκετή ταλαιπωρία για πολλούς επιβάτες με κατεύθυνση από και προς το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι εδώ και λίγες ημέρες βιώνουν τραγελαφικές καταστάσεις μόλις οι καιρικές συνθήκες μεταβληθούν προς το χειρότερο και ιδιαίτερα τις πρωινές ώρες.

Η προσωρινή αποχώρηση της Easy Jet από το «Μακεδονία» επικαλούμενη τα έργα στο αεροδρόμιο και τα προβλήματα που αυτά δημιουργούν ίσως να είναι η πρώτη και η τελευταία τέτοια κίνηση από αεροπορική εταιρεία, η οποία συνδέει το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης με διάφορους προορισμούς.

Εάν όμως δεν είναι;

Όπως τόνισε στην Thessnews γνώστης των αεροπορικών μεταφορών, «οι μεγάλες ξένες αεροπορικές εταιρείες δεν πρόκειται να ανέχονται επί μακρόν τη διατάραξη του πτητικού τους προγράμματος, εξαιτίας μίας πρωινής πτήσης που δεν μπορούν να προσγειώσουν στο Μακεδονία. Το πολύ πολύ να κόψουν το Μακεδονία από το πρόγραμμά τους και να χάσουν και 50 τέτοια δρομολόγια μέχρι να ολοκληρωθούν τα επίμαχα έργα στο αεροδρόμιο».

Γιατί όμως δεν είναι τόσο ευχερής η προσγείωση στον τροχόδρομο του αεροδρομίου, που πλέον χρησιμοποιείται ως κανονικός διάδρομος προσαπογειώσεων;
Επειδή πολύ απλά δεν διαθέτει ILS, δηλαδή σύστημα υποβοήθησης προσγείωσης αεροσκαφών.

Ο τροχόδρομος χρησιμοποιείται ως κύριος διάδρομος, επειδή πρέπει να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση του χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10/28, στο τμήμα που τέμνεται με τον 16/34.
Ποιος είναι υπεύθυνος για το εάν έχει ή όχι ILS ο τροχόδρομος;
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Ήταν αυτό το γεγονός γνωστό όταν αποφασίστηκε να εκτελεστεί το απαραίτητο έργο της αναβάθμισης της αντοχής του αεροδιαδρόμου;
Ναι, ήταν γνωστό σε όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους πως ο τροχόδρομος δεν έχει ILS, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

 

«Αφωνία» από τους άμεσα εμπλεκόμενους

Για αυτό εδώ και λίγες ημέρες, όταν και ανέκυψαν τα προβλήματα στο «Μακεδονία», κανείς δεν μπήκε στον κόπο να μιλήσει σχετικά.
Σιωπά το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ και οι φορείς της Θεσσαλονίκης αντιμετωπίζουν πολύ «χλιαρά» το όλο θέμα.
Ίσως γιατί, όπως λένε πολλοί, η όποια ταλαιπωρία προκύψει είναι αναγκαίο κακό και δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά.
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, δήλωσε προχθές ότι ο Δήμος θα προσφύγει για το θέμα στο Υπουργείο Μεταφορών.

Μάλλον κάποιος πρέπει να πει στον Δήμαρχο πως το Υπουργείο, στο οποίο θέλει να προσφύγει, ήταν αυτό που αποφάσισε ότι έπρεπε να μεταφερθεί η υλοποίηση των εργασιών στη διασταύρωση των διαδρόμων 16/34 και 10/28 για τη χειμερινή περίοδο, έναντι της καλοκαιρινής, προκειμένου να μη μειωθούν η χωρητικότητα και η δυναμικότητα του «Μακεδονία».

Η δε κρατική ΥΠΑ είχε ελέγξει τον τροχόδρομο με την πραγματοποίηση πτήσεων 15 αεροσκαφών πριν πιστοποιηθεί ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κύριος διάδρομος.
Όμως υπάρχει και ο «ξενοδόχος»: οι καιρικές συνθήκες.

Όπως σημειώνει στην Thessnews ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων (ΠΟΞ), κ. Γρηγόρης Τάσιος, η Θεσσαλονίκη φαίνεται ότι αντιμετωπίζει ένα ζήτημα, εξαιτίας της υλοποίησης αυτών των έργων και ενόψει της τουριστικής-αεροπορικής κίνησης των Χριστουγέννων.

Όντως έτσι είναι.
Γιατί να κλείσει κάποιος μία επίσκεψη αναψυχής στην πόλη μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο, όταν γνωρίζει ότι υπάρχει πιθανότητα να ταλαιπωρηθεί για να την προσεγγίσει αεροπορικά;

 

Από το φύλλο της THESSNEWS #82 (02/12/2017-03/12/2017)

 

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω