Οι Θεσσαλονικείς απαιτούν επιτέλους λύσεις σε ΟΑΣΘ-Μετρό-ΔΕΘ-Παραλιακό Μέτωπο

ΡΕΠΟΡΤΑΖ 26.6.2019 | 15:46 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Οι Θεσσαλονικείς απαιτούν επιτέλους λύσεις σε ΟΑΣΘ-Μετρό-ΔΕΘ-Παραλιακό Μέτωπο

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ || [email protected]

Η μίνι προεκλογική περίοδος μέχρι την κάλπη της 7ης Ιουλίου δεν επιτρέπει μεγάλες διαλογικές συζητήσεις για μεγάλα ζητήματα. Εδώ ουσιαστικά δεν γίνεται λόγος ούτε και για τα μεγάλα, τα επίδικα καθώς η μεγάλη διαφορά των ευρωεκλογών κάνει τις εθνικές εκλογές ένα προδιαγεγραμμένο έργο. Όμως η Θεσσαλονίκη οδεύει στις εκλογές με λεωφορεία-«σαπάκια», με το Μετρό «ανοιχτή πληγή», με την προοπτική της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης στον χώρο της ΔΕΘ και με ένα παραλιακό μέτωπο πολλά υποσχόμενο μεν αλλά βαλτωμένο στην ασυνεννοησία και στη μιζέρια. Η υπομονή έχει εξαντληθεί και οι πολίτες ζητούν από την επόμενη κυβέρνηση λύσεις.



Η πόλη χρειάζεται άμεσα έναν στρατηγικό σχεδιασμό που θα ξεκινήσει «στο καπάκι» και η υλοποίηση του. Η συγκυρία είναι καλή. Ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας μαζί με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστας θα είναι όχι απλά σύμμαχοι αλλά συνδιαμορφωτές του πλάνου της επόμενης μέρας για την πόλη και την Βόρεια Ελλάδα. Μένει μόνο να συμπληρωθεί το τελευταίο κομμάτι του παζλ, η επόμενη κυβέρνηση.

Τα τελευταία χρόνια επί ΣΥΡΙΖΑ έτρεξαν αρκετά πράγματα (Μετρό, στρατόπεδα κλπ.) αλλά την ίδια στιγμή άνοιξαν μεγαλύτερες πληγές όπως ο ΟΑΣΘ ή η Βενιζέλου. Η Θεσσαλονίκη δεν αντέχει τέτοια κατάντια εν έτη 2020. Και τα κόμματα οφείλουν όχι απλά να έχουν απαντήσεις αλλά όποιος κυβερνήσει να προχωρήσει σε άμεσες λύσεις.


Τριτοκοσμικές
συγκοινωνίες
(και λίγα λέμε…)

Αν δεν αγοραστούν λεωφορεία ο ΟΑΣΘ θα καταρρεύσει. Με Μετρό στις ράγες και αυτό μετά από δύο χρόνια, στην καλύτερη περίπτωση, και χωρίς Βενιζέλου δεν μπορεί να υπάρξει σοβαρό σχέδιο αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών. Είναι ακαθόριστο και ασαφές ποιες συγκοινωνιακές ανάγκες της πόλης θα καλύψει το Μετρό. Οπότε μέχρι τουλάχιστον το 2022 θα κινούμαστε με τα λεωφορεία. Για αυτό χωρίς νέο και σύγχρονο στόλο δεν μπορεί να αντέξει το σύστημα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ επιμένει στον δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Λόγω των εκλογών άφησε ως εκκρεμότητα την λειτουργία του ΑΣΥΘ, του νέου φορέα αστικών συγκοινωνιών όπως και τους διαγωνισμούς για νέους οδηγούς και λεωφορεία.

Στη Νέα Δημοκρατία το μοντέλο θα είναι διαφορετικό και ρωτάμε επίμονα ποιο θα είναι αυτό. Όμως δεν παίρνουμε για μήνες ξεκάθαρη απάντηση. Γιατί δεν υπάρχει σχέδιο. Ή υπάρχει, η πλήρη ιδιωτικοποίηση και δεν θέλουν να μας το πουν. Αλλά τι θα ιδιωτικοποιήσουν; Μια εταιρία που δεν υπάρχει; Σε ποιον θα πουλήσουν; Σε έναν ιδιώτη που δεν θα ξέρει τι θα αγοράσει;

Πάντως τον Δεκέμβριο οι αστικές συγκοινωνίες της πόλης απελευθερώνονται βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας που αναμένεται να λειτουργήσει ως μοχλός πίεσης. Πάντως οι Θεσσαλονικείς από εκεί που έκαναν αγώνα να φύγει το κρατικοδίαιτο παλιό καθεστώς του ΟΑΣΘ, έχουν απογοητευτεί - και πλέον οργιστεί - με το κρατικό μοντέλο της αναμονής στην στάση, των χαλασμένων λεωφορείων, των οχημάτων χωρίς κλιματισμό, τις τριτοκοσμικές συνθήκες.


ΜΕΤΡΟ
Μεγάλη «πληγή» η Βενιζέλου

Μια «ανοιχτή πληγή» στο κέντρο της πόλης, ο σταθμός Βενιζέλου του Μετρό. Οι σπουδαίες αρχαιολογικές ανακαλύψεις και τα επιχειρηματικά παιχνίδια στην πλάτη της πόλης οδήγησαν στην μεσοβέζικη λύση να έχουμε για λίγα χρόνια ένα μετρό χωρίς μια από τις βασικές του στάσεις. Σαν το Μετρό της Αθήνας να μην είχε το Σύνταγμα ή την Ομόνοια για παράδειγμα.

Πλέον στην Αττικό Μετρό μιλούν επίσημα για ολοκλήρωση του Σταθμού Βενιζέλου σε πέντε χρόνια, το 2024. Ακόμη πέντε χρόνια δηλαδή. Την ώρα που είναι ανοιχτή η συζήτηση για το αν μπορεί να κατασκευαστεί ο σταθμός σύμφωνα με τις επιταγές της σημερινής κυβέρνησης ή το σχέδιο είναι ανεφάρμοστο και πολυδάπανο.

Σε περίπτωση όμως που κερδίσει τις εκλογές της ΝΔ αναμένεται να ζήσουμε ακόμα έναν τραγέλαφο του τρόπου που λειτουργεί το ελληνικό κράτος. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο να εγκρίνει την πρόταση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιολογικών ευρημάτων. Δηλαδή το ΚΑΣ να βγάλει για μια ακόμη φορά μια εκ διαμέτρου αντίθετη απόφαση για το μέλλον των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, επειδή έτσι το ζητά η εκάστοτε εξουσία. Στο σενάριο αυτό υπάρχουν και νέοι σύμμαχοι όπως είναι ο καινούριος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κων. Ζέρβας.

Εκτός όμως από την Βενιζέλου υπάρχουν και οι επεκτάσεις. Στην Καλαμαριά υπάρχουν αμφιβολίες και ακούγονται ψίθυροι ότι υπάρχουν προβλήματα που θα καθυστερήσουν την παράδοσή της. Τώρα για τις επεκτάσεις στα Δυτικά ή προς το Αεροδρόμιο η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να βρει τα εφτά. 900 εκατ. ευρώ για την επέκταση προς την Δυτική Θεσσαλονίκη και 250 εκ ευρώ για τον υπέργειο σιδηρόδρομο προς το αεροδρόμιο Μακεδονία. Την ώρα που δεν υπάρχουν έσοδα στο Μετρό εφόσον δεν λειτουργεί.

 

ΔΕΘ
Ιστορική
ευκαιρία

Αν αντιμετωπιστεί σωστά η ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης θα πρόκειται για την μεγαλύτερη αστική ανάπλαση που θα γνωρίσει η πόλη. Πανεπιστήμιο και νέα ΔΕΘ είναι το νέο στοίχημα που πρέπει η επόμενη κυβέρνηση όχι απλά να το βάλει αλλά να το κερδίσει. Και θα το πιστωθεί.
Το ευτυχές γεγονός σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι στο βασικό σχέδιο που παρουσίασε η διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO συμφωνούν τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και ΝΔ.

Οι σκέψεις περί μετεγκατάστασης φαίνεται πως έχουν εγκαταλειφθεί οριστικά. Ότι είναι να γίνει, θα γίνει στο κέντρο της πόλης. Οι διαφωνίες είναι ελάχιστες και κυρίως όσων οραματίζονται ένα τεράστιο «Σέντραλ Παρκ» στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δηλαδή όλη η ΔΕΘ και ένα μεγάλο μέρος του Πανεπιστημιακού κάμπους να γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο.

Το βέβαιο είναι ότι ένα τέτοιο έργο, της ανάπλασης της ΔΕΘ δεν τελειώνει στο άψε σβήσε. Για να γίνει σωστά ώστε να μην χρειάζονται αλλαγές και μπαλώματα στο μέλλον. Για αυτό και η νέα κυβέρνηση οφείλει να ξεκινήσει άμεσα τις διαδικασίες. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο υπάρχει και είχε τεθεί μάλιστα και σε διαβούλευση πριν λίγους μήνες.

Η περιοχή της ΔΕΘ, όπως λέει το σχέδιο, είναι τμήμα του  «Μητροπολιτικού Πάρκου Πολιτισμού και Πρασίνου» που προβλέπουν όλοι οι σχεδιασμοί για την περιοχή και περιλαμβάνει το ακίνητο της ΔΕΘ, τα πανεπιστήμια, το Γ’ Σώμα Στρατού, τα μουσεία, το δημαρχείο και το πάρκο της ΧΑΝΘ. Ποσοστό 50% περίπου από το οικόπεδο των 165 στρεμμάτων είναι ο αδόμητος χώρος, και ειδικά στο δυτικό τμήμα (Αγγελάκη) δημιουργείται χώρος πρασίνου και αναψυχής 70 στρεμμάτων.

Παράλληλα το σχέδιο προβλέπει τη διαμόρφωση διακριτών ζωνών, όπου αναπτύσσονται επιμέρους κατηγορίες χρήσεων γης  ως ακολούθως :

- η εκθεσιακή χρήση με τρείς περιοχές δόμησης αποκλειστικά για εκθεσιακά περίπτερα,
- η συνεδριακή χρήση σε συνδυασμό με ένα πολυτελή εκθεσιακό χώρο και ένα μικρό business  ξενοδοχείο,
- ένα συγκρότημα με  χρήσεις  επιχειρηματικότητας και αναψυχής καθώς και  τα γραφεία της εταιρείας
- ελεύθερος  αδόμητος  χώρος με χρήση αποκλειστικά πρασίνου,  αναψυχής και πολιτισμού, όπου διατηρούνται μόνο τα κτίρια του ΜΜΣΤ και του Πύργου του ΟΤΕ

Η ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης είναι ένα έργο πνοής για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή και θα αποτελέσει ένα νέο αναπτυξιακό τοπόσημο. Επιπλέον, το έργο αυτό, που θα υλοποιηθεί με όρους βιοκλιματικούς, θα επηρεάσει καταλυτικά την οικονομία της πόλης και θα βοηθήσει τη Θεσσαλονίκη να γίνει ένα πραγματικά διεθνές εκθεσιακό κέντρο.



Παραλιακό Μέτωπο

Ίσως το πιο ουτοπικό αλλά και πιο οραματικό σχέδιο για την ολική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Γιατί η πόλη πρέπει να ξανακοιτάξει προς την θάλασσα και να αξιοποιήσει τον τεράστιο αυτό πλούτο που έχει. Το παραλιακό της μέτωπο.

Υποσχέσεις έχουμε ακούσει πολλές φορές. Οράματα, σχέδια, ιδέες. Όλα εύκολα. Το δύσκολο όμως είναι θα υπάρξει σύνθεση, συνεννόηση και συμμαχίες μεταξύ δήμων, κράτους, ιδιωτών και πολλαπλών συμφερόντων. Τίποτα δεν είναι εύκολο και αυτονόητο. Αλλιώς θα είχε γίνει τόσα χρόνια. Εδώ δεν μπορεί να κλείσει ένας αγωγός που ρίχνει ανεπεξέργαστα στον Θερμαϊκό το 5% των λυμάτων της πόλης. Ανεπεξέργαστα. Εδώ και χρόνια. Το γνωρίζουν οι πάντες. Και όμως, παρά την αποκάλυψη της ThessNews, εδώ και δύο χρόνια ο αγωγός παραμένει ανοιχτός. Και ρίχνει, υποβαθμίζοντας τον Θερμαϊκό.

Όποια κυβέρνηση καταφέρει να ξετυλίξει αυτό το κουβάρι θα γράψει με χρυσά γράμματα το όνομά της στην ιστορία. Αλλιώς θα μείνουμε σε σχέδια όσων έχουν ορέξεις για μαρίνες, είτε για τους ίδιους και τους γιους τους είτε για τους αγαπημένους τους επιχειρηματίες είτε γιατί οι δήμαρχοι πιστεύουν ότι μια μαρίνα θα αλλάξει στάτους κβο στον δήμο τους.

Στη ΝΔ ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την Θεσσαλονίκη έδωσε το στίγμα του. «Μαζί με το νέο περιφερειάρχη θα προχωρήσουμε την αδειοδότηση και χρηματοδότηση για την ανάπλαση, ενοποίηση και αξιοποίηση του παραθαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης, από το Αγγελοχώρι, μέχρι το Καλοχώρι». Γενικόλογο μεν, αλλά με το σχέδιο της Περιφέρειας ανά χείρας και με τον Απ. Τζιτζικώστα σύμμαχο.
 

Από το φύλλο της THESSNEWS #163 (22/06/2019-23/06/2019)

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω