Γράμμα από τη φυλακή: Ο σκηνοθέτης, Λίον Λι, μιλά στη ThessNews για το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ 24.3.2019 | 21:40 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Γράμμα από τη φυλακή: Ο σκηνοθέτης, Λίον Λι, μιλά στη ThessNews για το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

συνέντευξη στον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΤΣΑΚΙΡΗ || [email protected]

Ένα αποκριάτικο παιχνίδι κατάφερε να ρίξει τις μάσκες και να αποκαλύψει τη φριχτή πραγματικότητα για το στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας «Μασάντζια».

Η Τζούλι Κιθ αγόρασε ένα διακοσμητικό κουτί για το Halloween, «made in China», που μέσα του αποκάλυπτε την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τις συνθήκες διαβίωσης «made in China».

 

Το τηλέφωνο στον σκηνοθέτη

Στη μία το μεσημέρι της περασμένης Τρίτης καλώ τηλεφωνικά στο δωμάτιο 117 του ξενοδοχείου που διέμενε ο Λίον Λι, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ «Letter from Masanjia» (γράμμα από τη Μασάντζια). Ανυπομονώ να μου αποκαλύψει την κάθε λεπτομέρεια για το γράμμα του Σουν Γι που βρέθηκε 8.000 χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο συγγραφής του και τις ανατριχιαστικές λεπτομέρειες αυτού του ρεαλιστικού σεναρίου που ξεπερνά τα όρια της όποιας φαντασίας.

 

Σουν Γι & Φάλουν Γκονγκ

Ο Σουν Γι με καταγωγή από το Πεκίνο, δούλευε σε μια κινεζική κρατική  εταιρεία πετρελαίου ως μηχανικός. Ήταν παντρεμένος και ζούσε μια ευτυχισμένη ζωή δίπλα στη σύζυγο του, με αγαπημένη τους συνήθεια το σινεμά και τις βόλτες στον ελεύθερο τους χρόνο. Όπως περιγράφει ο Λίον Λι, η ζωή του Σουν Γι κυλούσε σε καθημερινούς ρυθμούς ανάμεσα στην ευτυχία και την οικογενειακή ηρεμία.

Το 1997 ο Σουν Γι άρχισε να εξασκεί το Φάλουν Γκονγκ, την αρχαία παραδοσιακή κινεζική εξάσκηση που στηρίζεται στις αρχές της αλήθειας, της καλοσύνης και της ανεκτικότητας. Το Φάλουν Γκονγκ ξεκίνησε το 1952 και έγινε γνωστό σταδιακά σε όλον τον κόσμο. Αρχικά το κομμουνιστικό κινεζικό κόμμα στήριξε την εξάσκηση αυτή, μέχρι και το 1999 και υπολογίζεται ότι ήταν πρακτική περίπου 70-100 εκ. ανθρώπων.

Από το 1999 βέβαια και έπειτα το Φάλουν Γκονγκ απαγορεύτηκε στην Κίνα παρόλο που στην ατζέντα του δεν είχε πολιτικά χαρακτηριστικά, αλλά ήταν κάτι σαν τη Γιόγκα και το Τάι τσι. Όπως αναφέρει ο Λίον Λι, από τις συνεντεύξεις που έχει κάνει ο ίδιος με ανθρώπους που εξασκούσαν τη συγκεκριμένη πρακτική, ήταν όλοι ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα σε θέματα υγείας και διαλογισμού. Πλήθος κόσμου βέβαια αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τις μεθόδους του Φάλουν Γκονγκ εφόσον λογοκρίθηκε από την κινεζική κυβέρνηση. Μαζί με αυτούς και ο Σουν Γι, ο οποίος συνελήφθη πάνω από 12 φορές, μέχρι τη στιγμή που τον κράτησαν στο στρατόπεδα Masanjia.

 

Στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας Masanjia

Ο Λίον Λι πολλές φορές είχε έρθει σε επαφή κυρίως μέσω συνεντεύξεων με κρατούμενους από το στρατόπεδο Masanjia και αναφέρει πως ήταν το πιο σκληρό και απάνθρωπο από άποψη βασανιστηρίων.

Το συγκεκριμένο στρατόπεδο-βασανιστήριο δημιουργήθηκε το 1956 και η καταναγκαστική εργασία ξεκίνησε από τη δεκαετία του 1960. Ο Σουν Γι στάλθηκε στο στρατόπεδο όταν τον συνέλαβαν να εργάζεται για την αποκατάσταση της ελευθερίας των συμπατριωτών του, μετά τη δημιουργία μυστικών καταστημάτων για φωτοτυπίες, μέσω των οποίων διαμοίραζε πληροφορίες για το κινεζικό καθεστώς. Κατά την διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου, ο Σουν Γι βρίσκεται στο αιματοβαμμένο Masanjia και βασανίζεται σχεδόν μέχρι θανάτου για διάστημα περίπου 2,5 χρόνων.

 

ΤΟ ΔΕΜΑ ΤΗΣ «ΑΛΗΘΕΙΑΣ»
Halloween από την Κίνα

Η Τζούλι Κιθ, μητέρα δύο παιδιών αγοράζει μια συσκευασία παιχνιδιών Halloween στο Όρεγκον των ΗΠΑ. Τα διακοσμητικά αυτά παιχνίδια κατασκευάστηκαν στην Κίνα και ταξίδεψαν περισσότερο από 8.000 χιλιόμετρα φέροντας μέσα τους ένα τσαλακωμένο γράμμα. Η Τζούλι Κιθ, ξαφνιάζεται όταν διαπιστώνει πως το Halloween για αυτήν έκρυβε αντί του αναμενόμενου κεράσματος (Treat), την αναπάντεχη φάρσα (Trick), που ήταν εν τέλει η μεγάλη αλήθεια. Η πρώτη αντίδραση της κ. Κιθ μετά την ανακάλυψη του κρυμμένου σημειώματος, ήταν να θεωρήσει πως επρόκειτο για πλάκα. Όταν όμως έψαξε στην Google για το Masanjia, αντιλήφθηκε τη σοβαρότητα του.

Άρχισε, λοιπόν, να στέλνει το γράμμα σε οργανισμούς ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και Αμερικανικές υπηρεσίες ώστε να λάβουν δράση. Η άρνηση της δημοσίευσης του γράμματος από τις αμερικανικές υπηρεσίες την οδηγεί στην απόφαση να το δημοσιοποιήσει με δικούς της τρόπους. Αρχικά, το αναρτά στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook και παράλληλα έρχεται σε επαφή με την τοπική εφημερίδα με αποτελέσματα το γράμμα να δημοσιευτεί εν τέλει στους «New York Times» και στο CNN.

Οι πρώτες αντιδράσεις είναι ποικίλες, με αρκετούς υποστηρικτές αυτής της δημοσιοποίησης, αλλά και αρκετούς που κατέκριναν αυτήν την κίνηση, με φόβο ότι όλο αυτό βάζει σε κίνδυνο τη ζωή του Σουν Γι, συγγραφέα του γράμματος.

 

Σκηνοθέτης: Λίον Λι
Σεναριογράφος: Η πραγματικότητα

Ο Λίον Λι γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κίνα. Εγκατέλειψε την χώρα το 2006 με προορισμό τον Καναδά, όπου και τελικά απέκτησε την καναδική υπηκοότητα. Όπως λέει ο ίδιος στη ThessNews «είχα την ευκαιρία να μάθω στον Καναδά πράγματα που δεν θα μπορούσα να μάθω εντός της Κίνας, όπως για παράδειγμα τη συστηματική αφαίρεση οργάνων σε κρατουμένους συνείδησης και το εμπόριο αυτών. Το πρώτο μου ντοκιμαντέρ ‘Human Harvest’ πραγματεύεται και ρίχνει φως στις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και είναι ο λόγος της απαγόρευσης της εισόδου μου στην Κίνα».

Η δημιουργία του ντοκιμαντέρ «Letter from Masanjia» ξεκινάει ουσιαστικά το 2012 όταν ο Λίον Λι πληροφορείται μέσω των ειδησεογραφικών πρακτορείων της Αμερικής, την ύπαρξη του σημειώματος του Σουν Γι. Έτσι μπαίνει στη διαδικασία να εντοπίσει μέσω ενός δικτύου πληροφοριοδοτών, τον συγγραφέα του γράμματος. Χρειάστηκαν περίπου τρία χρόνια μέχρι ο σκηνοθέτης να έρθει σε επαφή με τον Σουν Γι.

«Λόγω της δημιουργίας του πρώτου μου ντοκιμαντέρ, είχα καταφέρει να αποκτήσω ένα δίκτυο ανθρώπων που αντλούσαν πληροφορίες και με έφερναν σε επαφή με την Κίνα» αναφέρει χαρακτηριστικά στην εφημερίδα μας.

Ο Σουν Γι είχε κάνει μέχρι τότε αρκετές απόπειρες να γράψει τέτοιου περιεχομένου σημειώματα που καταδείκνυαν την κατάσταση, τα βασανιστήρια και τη βαναυσότητα του Masanjia. Είχε γράψει ο ίδιος 20 γράμματα εκ των οποίων τα 19 δεν ξέρουμε τι απέγιναν, όμως το ένα  κατέληξε στα χέρια της Τζούλι Κιθ. Αξίζει να σημειωθεί ότι είχαν όλα προορισμό την Αμερική.

Φοβούμενος ο Σουν Γι για τη ζωή του, δεν υπέγραφε τα σημειώματα με το ονοματεπώνυμο του, έβαζε όμως τον αριθμό της μονάδας του, έτσι ώστε ο πιθανός παραλήπτης να αντιληφθεί ότι επρόκειτο για κάτι έγκυρο.

Περιγράψτε μου παρακαλώ πώς ήρθατε σε επικοινωνία με τον Σουν Γι και τις διαδικαστικές δυσκολίες που αντιμετωπίσατε;

Ήταν πολύ δύσκολη εξαρχής η επικοινωνία μας, διότι ο Σουν Γι βρισκόταν σε συνεχή κίνδυνο να τον ανακαλύψουν. Ο κίνδυνος να τον συλλάβουν και να τον σκοτώσουν έθετε δυσκολίες ηθικές και διαδικαστικές. Συν τοις άλλοις ο Σουν Γι δεν είχε ιδέα για το πως θα μπορούσε να χειριστεί μια κάμερα, ώστε να μπορέσει να βιντεοσκοπήσει και να καταγράψει τη σκληρή πραγματικότητα.

Μέσω του Skype του εξηγούσα τη λειτουργία της βιντεοκάμερας, τους χειρισμούς και τις διαδικασίες ηχογράφησης και καταγραφής. Κάθε φορά που ο Σουν Γι κατέγραφε κάποια κομμάτια, τα κρυπτογραφούσε και τα ανέβαζε στο Internet. Έτσι μπορούσα να έχω πρόσβαση ώστε να τα εγκρίνω και να τον καθοδηγώ. Όταν τα ενέκρινα, τα αποθήκευε σε σκληρό δίσκο και τον κλείδωνε με κωδικό μιας μόνο ευκαιρίας.

Ο σκληρός αυτός δίσκος έφτανε στα χέρια μου μέσα από ένα δίκτυο ανθρώπων, χέρι με χέρι και τον παραλάμβανα μέχρι και 4 μήνες αργότερα. Είχα μόνο μια ευκαιρία να τον ξεκλειδώσω με τον σωστό κωδικό και για καλή μου τύχη είχα αυτούσιο όλο το υλικό των τεσσάρων σκληρών δίσκων».

 

Η μεγάλη ευθύνη  του σκηνοθέτη σε αυτήν την ιστορία ήταν αρχικά να καταφέρει να μεταφέρει τα γεγονότα όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται. Συμπληρωματικά, η ευθύνη μεγάλωνε καθώς ο Σουν Γι ανά πάσα στιγμή ρίσκαρε τη ζωή του. Σε αντίθεση με τον σκηνοθέτη που όπως αναφέρει δεν έχει δεχτεί απειλή τα τελευταία πέντε χρόνια που ασχολείται με αυτού του είδους τη θεματολογία στα ντοκιμαντέρ του. Χαρακτηριστικά αναφέρει: «Εφόσον ο Σουν Γι κατάφερε να βγάλει κάμερα και να τραβήξει μέσα στην Κίνα τότε μπορώ να το κάνω και εγώ».

 

Ποιά είναι η άποψη σας για τον Κομμουνισμό της Κίνας;

Στα χαρτιά και στη θεωρία του φαίνεται  καλός. Στην πράξη του όμως όταν η εξουσία αυτή είναι μόνιμη και δεν ελέγχεται αρχίζει η διαφθορά και η εκμετάλλευση. Έτσι η Ελίτ που εξουσιάζει λαμβάνει προνομίων της Δύσης ζώντας μια διαφορετική πραγματικότητα. Ενώ ο λαός έρχεται αντιμέτωπος με πείνα, νεκρούς και βασανιστήρια.

 

Κύριε Λι, υπάρχει πολιτικό σύστημα που να σέβεται και να προάγει την ελευθερία;

Υπάρχει ένα ρητό στον κόσμο που λέει ότι η Δημοκρατία μπορεί να μην είναι καλή, αλλά είναι το καλύτερο που έχουμε.

 

Η τέχνη μπορεί να δώσει λύση σε πολιτικά αδιέξοδα ;

Πιστεύω ότι η τέχνη, όταν δίνεται με ουσιαστικό και κατάλληλο τρόπο ανυψώνει το πνεύμα των ανθρώπων, τους εμπνέει και τους δίνει τη δυνατότητα να ενωθούν. Αυτός ήταν και ο στόχος του ντοκιμαντέρ μου.


 

Σειρά βραβείων

Το «Letter from Masanjia» παρόλο που κυκλοφόρησε πρόσφατα έχει αποσπάσει σειρά βραβείων ανά τον κόσμο. Όμως ο σκηνοθέτης του αναφέρει ότι το προηγούμενο του ντοκιμαντέρ «Human Harvest» κατάφερε να συμβάλλει στην αλλαγή νομοθεσίας επτά χωρών σχετικά με το θέμα της μεταμόσχευσης ανθρωπίνων οργάνων. Στόχος του είναι να συνεχίσει να υπερασπίζεται με κάθε μέσον τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Κίνα.

Ο Σουν Γι υπέφερε, βασανίστηκε και ρίσκαρε για την ανάδειξη της καταπάτησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα του. Μετά την σύλληψη και δίωξη του ως υπέρμαχο του Φάλουν Γκονγκ, αναγκάστηκε να πάρει διαζύγιο από τη σύζυγο του και να ζήσει μια ζωή κυνηγημένος με ένα καθημερινό ρίσκο ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο.  Ο συγγραφέας του γράμματος καταγράφει όλη την ιστορία του και τη συνεχόμενη καταπίεση που αντιμετωπίζουν οι Κινέζοι πολίτες μέχρι και σήμερα.

Εξαναγκάστηκε να διαφύγει από την Κίνα και να πεθάνει έτσι ξαφνικά κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες στην Ινδονησία τον Οκτώβριο του 2017.

Άραγε ποιο χαρούμενο διακοσμητικό παιχνίδι θα καταφέρει να μας αποκαλύψει την επόμενη αφορμή για διεκδίκηση του σεβασμού της ανθρώπινης ύπαρξης, μέσα σε αυτό το παγκόσμιο καρναβάλι;                                

 

Από το φύλλο της THESSNEWS #149 (16/03/2019-17/03/2019)

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω