Πως οι σχολικές βιβλιοθήκες γίνονται τα νέα… escape rooms!

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 12.2.2019 | 08:59 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Πως οι σχολικές βιβλιοθήκες γίνονται τα νέα… escape rooms!

ΤHESSNEWS-DESK

Ένα νέο… «είδος» βιβλιοθηκών οι οποίες δεν θα είναι κλειστές και αυστηρές ή θα υπολειτουργούν και θα λειτουργούν ως «πάρκινγκ» αταξινόμητων βιβλίων, παρουσίασαν εκπαιδευτικοί, συγγραφείς και βιβλιοθηκονόμοι στην ημερίδα «School Libraries Forward» που πραγματοποιήθηκε στα εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτον».


Στις διαφορετικές αυτές βιβλιοθήκες τα παιδιά θα μπορούσαν να έχουν συγκεντρωθεί   σε ώρα μαθήματος και να υποδύονται τους ήρωες αγαπημένων  βιβλίων  τους, συνομιλώντας μέσω skype με συνομήλικους τους  μαθητές σε άλλες πόλεις ή άλλες χώρες. Θα μπορούσαν να έχουν χωριστεί σε ομάδες μέσα στη βιβλιοθήκη κυνηγώντας το χαμένο θησαυρό που μπορεί να είναι ένας συγγραφέας, ένα βιβλίο ή ένα αντικείμενο, χρησιμοποιώντας στοιχεία που ενώνουν τις κουκκίδες της αναζήτησής τους. Το πάρτι του σχολείου θα γινόταν μέσα στη  βιβλιοθήκη κι ο «μπουφές» θα διέθεται λαχταριστά βιβλία για κάθε γούστο ! Παιδιά θα ερευνούν και θα αξιολογούν τη γνώση από τα σχολικά βιβλία, μέσα από τις διαφορετικές πηγές που διαθέτουν οι βιβλιοθήκες .

Οι σύγχρονες βιβλιοθήκες στα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο είναι έτσι, ένας νέος ολόφρεσκος  κόσμος, άμεσα συνδεδεμένος με την τάξη και με την τεχνολογία, που εξάπτει την περιέργεια και τη φαντασία και δημιουργεί τους πολίτες του μέλλοντος .

Αυτούς που διαθέτουν  τις δεξιότητες οι οποίες περιλαμβάνονται στη συνθήκη της Λισσαβόνας από το 2000: Κριτική σκέψη/κριτική στάση, Τεχνολογική παιδεία, Πληροφοριακή Παιδεία, Φιλαναγνωσία, κοινωνικές δεξιότητες.

Οι σύγχρονες σχολικές βιβλιοθήκες  είναι ο δρόμος για την ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων, αποφάνθηκαν εισηγητές και συνομιλητές -εκπαιδευτικοί και βιβλιοθηκονόμοι σχολείων, άνθρωποι της Εθνικής βιβλιοθήκης και της βιβλιοθήκης της Βουλής, σημαντικοί συγγραφείς- οι οποίοι  μετείχαν στην ημερίδα που άνοιξε τη γόνιμη συζήτηση για το θέμα, στα εκπαιδευτήρια ο Πλάτων το Σάββατο  9 Φεβρουαρίου 2019

Σχολεία και βιβλιοθήκες, μια σχέση αμφίδρομη όταν οι βιβλιοθήκες και τα σχολεία έχουν το ρόλο που απαιτεί η εποχή, διευρύνοντας τη γνώση και αναπτύσσοντας την κριτική ικανότητα των μαθητών.

«Στον Πλάτωνα, τοποθετούμε τη βιβλιοθήκη μας στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θεωρώντας  ότι είναι πλέον απαραίτητο να δημιουργήσουμε πολίτες, που δεν θα λαμβάνουν άκριτα, νέα ψευδή ή αληθή από τα ΜΜΕ ή μη έγκυρες πληροφορίες από το διαδίκτυο, αλλά θα μπορούν να διακρίνουν μέσα από αυτή την πληθώρα ενημέρωσης την απάντηση στο οποιοδήποτε ερώτημά τους», είπε η Βάσια Παπαδοπούλου, Γενική Διευθύντρια των Εκπαιδευτηρίων «Ο Πλάτων».

Πόσο εύκολο είναι όμως σήμερα να αντιληφθούν την αξία αυτής της σχέσης μαθητές και μαθήτριες που ‘’παίζουν στα δάχτυλα’’ τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, έχοντας πρόσβαση σε αμέτρητες πληροφορίες εύκολα και γρήγορα, με τίμημα όμως να έχουν χάσει σημαντικές γλωσσικές δεξιότητες  όπως ανέφερε η υπεύθυνη των βιβλιοθηκών του Κολλεγίου Αθηνών, Αλεξάνδρα Παπάζογλου. Πως μπορούν οι εκπαιδευτικοί να ‘’ζωντανέψουν ‘’το μάθημα οδηγώντας τα παιδιά στην εξερεύνηση μιας βιβλιοθήκης ;

«’Η σχολική βιβλιοθήκη είναι η συνέχεια του μαθήματος» ανέφερε η φιλόλογος Βάσω Παπαδοπούλου τονίζοντας πως δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να αποκτήσουν πρόσβαση σε έγκυρες παγκόσμιες βάσεις δεδομένων και βοηθά να αναπτύξουν ικανότητες όπως ο πληροφοριακός  γραμματισμός .

Μεγάλη έμφαση δόθηκε στους ομιλητές της ημερίδας στις πληροφοριακές δεξιότητες που αναπτύσσονται  μέσα από τη μελέτη  βιβλίων εκφράστηκαν ωστόσο διαφορετικές απόψεις για το πώς επιδρά στον εγκέφαλο η ανάγνωση ηλεκτρονικών βιβλίων .

Όπως τόνισε η Ελίζα Μακρίδου, Βιβλιοθηκονόμος της ΕΒΕ και συντονίστρια της δράσης  «Γενικά Λύκεια και βιβλιοθήκες συνεργάζονται στην υλοποίηση Δημιουργικών Εργασιών", το διάβασμα, όπως κι αν το επιλέγουμε, μας κάνει καλό, με την προϋπόθεση να είμαστε πληροφοριακά εγγράμματοι, να γνωρίζουμε δηλαδή πως θα έχουμε πρόσβαση σε επιλεγμένες πληροφορίες με αποτελεσματικό τρόπο και κριτική ικανότητα.

 

ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Η Εθνική βιβλιοθήκη δείχνει το δρόμο που ακολουθούν τα σύγχρονα εκπαιδευτήρια με το πρόγραμμα NOW του Δικτύου Ελληνικών Βιβλιοθηκών, το οποίο ανέλυσε η εκπρόσωπος του κ. Πάμελα Μίνη. Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε 224 Δημοτικές βιβλιοθήκες και βιβλιοθήκες Δημοσίων ή Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων με μία σειρά καλοκαιρινών και επετειακών δράσεων.

 

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Την ίδια ώρα ένας τεράστιος πλούτος γνώσης με  650.000 τόμους βιβλίων όλων των επιστημών, εφημερίδες και περιοδικά βρίσκεται στα 3 κτίρια της βιβλιοθήκης  της Βουλής στο  Μέγαρο Βουλής (Σύνταγμα) στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο (Λένορμαν 218) και στο Κτίριο Μπενακείου Βιβλιοθήκης (Ανθίμου Γαζή 2 - υπό ανακατασκευή). Πώς μπορεί να ωφεληθεί η μαθητική κοινότητα ; Όπως αναφέρθηκε από την εκπρόσωπο της βιβλιοθήκης της Βουλής Άντζελα Καραπάνου, υπάρχουν πολλές δράσεις για μαθητές ενώ τους δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης σε ψηφιακό υλικό  (https://library.parliament.gρ/Ψηφιακή-Βιβλιοθήκη) σε εφημερίδες και περιοδικά (https://library.parliament.gr/Portals/6/pdf/digitalmicrofilms.pdf) σε παροχή τεχνογνωσίας για οργάνωση σχολικών βιβλιοθηκών και στη δυνατότητα εκπόνησης ερευνητικών εργασιών στους χώρους της βιβλιοθήκης.

 

ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ

«Ταξιδεύω σε όλη την Ελλάδα και διαπιστώνω πως δεν υπάρχουν δυστυχώς σε μικρά μέρη βιβλιοθήκες σε σχολεία, δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι σε αυτό τον τόπο» δήλωσε ο Μάνος Κοντολέων, που έγινε συγγραφέας, όπως είπε, όταν «στην κρίσιμη ηλικία της επιλογής για το μέλλον του» βρέθηκε ως φοιτητής στη Θεσσαλονίκη μέσα σε μια πλούσια βιβλιοθήκη

Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως χρειάζεται μια βιβλιοθήκη για να μεγαλώσεις ένα παιδί, λαμβάνοντας υπόψη τα λεγόμενα της συγγραφέως  Ελένης Σβορώνου. Σε μια εποχή που, όπως δείχνουν πρόσφατες έρευνες, οι έφηβοι δεν μπορούν να βρουν κάποιο νόημα για τη ζωή τους, είναι σημαντικό να δούμε πώς μια βιβλιοθήκη μπορεί να αποτελέσει καταφύγιο, ένα χώρο που ο νέος άνθρωπος θα πάρει τα ερεθίσματα για να ξανασυνδεθεί με τον εαυτό του, να αναγνωρίσει έναν σκοπό.

 

ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ

Όσο για την απάντηση στους γονείς που ρωτάνε γιατί δεν διαβάζουν τα παιδιά τους, μια φράση που συνηθίζουμε οι περισσότεροι να λέμε στα παιδιά μας δίνει την καλύτερη εξήγηση, όπως επεσήμανε ο Νίκος Σιδέρης, υπεύθυνος της βιβλιοθήκης των Εκπαιδευτηρίων «Ο Πλάτων»: «Αν διαβάσεις,  τότε θα δεις τηλεόραση ή θα χρησιμοποιήσεις τον υπολογιστή. Έτσι, το διάβασμα, αντί για ευχάριστη εμπειρία γίνεται "δουλειά", που χρειάζεται επιβράβευση, ενώ η τηλεόραση και το τάμπλετ γίνονται αντιληπτά ως "δώρα"».

 

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω