RoboTiles: Ένα σύστημα προγραμματισμού με φυσικά αντικείμενα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ 7.2.2019 | 07:53 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

RoboTiles: Ένα σύστημα προγραμματισμού με φυσικά αντικείμενα

ΝΙΝΑ ΤΣΙΡΙΚΑ || [email protected]

Η πλατφόρμα RoboTiles αποτελεί την πρώτη υβριδική πλατφόρμα προγραμματισμού διεθνώς, την οποία μπορούν να αξιοποιήσουν παιδιά αλλά και ενήλικες, με απώτερο σκοπό να μάθουν προγραμματισμό, παίζοντας με φυσικά αντικείμενα, εκπαιδευτικά ρομπότ και γραφικά περιβάλλοντα. Αποτελεί ιδανική λύση για γονείς, σχολεία και εκπαιδευτικούς οργανισμούς.


Το project είναι γέννημα του μέλους ΕΔΙΠ του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ, δόκτορα Θεοδόση Σαπουνίδη.

 

Τι είναι και πού στοχεύει

Μιλώντας στη ThessNews, ο κ. Σαπουνίδης τονίζει ότι το RoboTiles στοχεύει στο να μάθει στα μικρά τον προγραμματισμό  και τις βασικές έννοιες του: «Είναι ένα σύστημα με το οποίο μικρά παιδιά μπορούν να μάθουν προγραμματισμό. Χρησιμοποιούν φυσικά αντικείμενα που τα παίρνουν στα χέρια τους σαν σπιρτόκουτα φανταστείτε, τα οποία τα ενώνουν και δημιουργούν ένα πρόγραμμα για ένα ρομπότ. Άρα δεν χρειάζονται υπολογιστή, δεν χρειάζονται τίποτα παρά μόνο αυτά τα ‘σπιρτόκουτα’ αυτά τα ‘tiles’ δηλαδή, τα οποία είναι μαγνητικά πλακάκια ουσιαστικά».

Εξηγώντας πως μπορεί ένα ρομποτάκι να παίρνει εντολές χωρίς να γίνεται χρήση υπολογιστή ο κ. Σαπουνίδης τονίζει ότι «το σύστημα βασίζεται σε μικροϋπολογιστές, το καθένα από αυτά τα ‘σπιρτόκουτα’ και η βάση και το ρομπότ από μόνα τους είναι ένας πολύ μικρός υπολογιστής άρα μπορούν μεταξύ τους να επικοινωνούν και να ‘συνεννοούνται’. Για παράδειγμα, όταν έρθει η σειρά του πρώτου σπιρτόκουτου που αναπαριστά την κίνηση προς τα εμπρός όταν το συνδέσουμε και πατήσουμε κάποιο κουμπάκι, στέλνει στο ρομπότ μια εντολή και του λέει ‘κινήσου προς τα εμπρός’. Τα μαγνητικά αυτά πλακάκια τα συνδέουμε και κουμπώνουν ουσιαστικά μεταξύ τους ως μαγνητάκια  και με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται  ο κώδικας».

 

Το σύστημα «Cubes Coding»

Σχετικά με το πώς ξεκίνησε το project, ο κ. Σαπουνίδης εξηγεί ότι είναι ουσιαστικά ένας απόγονος του συστήματος «Cubes Coding» που είχε δημιουργήσει παλαιότερα ο ίδιος και έχει χρησιμοποιηθεί από σχολεία και μάλιστα διακρίθηκε σε δυο διεθνείς διαγωνισμούς με την πρόταση Cubes Coding (νικητήρια πρόταση στο διαγωνισμό Open Education Challenge και δεύτερο βραβείο στον The Neo Ubimedia MindTrek Awards 2014).

 

Πώς ανταποκρίνονται τα παιδιά

Αναφορικά με το πώς εκλαμβάνουν και αντιμετωπίζουν αυτό το project τα παιδιά, ο κ. Σαπουνίδης εξηγεί ότι «τα παιδιά του σήμερα από τη στιγμή που ανοίγουν ένα κινητό και μπορούν να το χρησιμοποιήσουν, όχι πλήρως αλλά στις πιο βασικές λειτουργίες του, αυτό σημαίνει ότι μπορούν πολύ εύκολα να χρησιμοποιήσουν και το RoboTiles και αυτό γιατί προσπαθούμε να το κάνουμε σαν παιχνίδι. Πως παίζουν τα παιδιά με τα lego, που κουμπώνουν τα τουβλάκια το ένα πάνω στο άλλο, έτσι και εδώ αντίστοιχα κουμπώνουν τουβλάκια μαγνητικά και φτιάχνουν έτσι ένα πρόγραμμα και κάνουν ένα ρομποτάκι να κινείται. Άρα τα παιδιά το αντιλαμβάνονται σαν παιχνίδι και όταν τους δόσεις το χρόνο και αρχίσουν να εξερευνούν θα μάθουν σε χρόνο μηδέν πράγματα, που εμείς δεν φανταζόμαστε, πολύ γρήγορα».

 

Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ROBOTILES ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
«Το βάρος τώρα στην παραγωγή»

Ο δρ. Θεοδόσης Σαπουνίδης μας μίλησε και για την αξιοποίηση του project: «Το RoboTiles θεωρητικά έχει ολοκληρωθεί. Απέσπασε τρία βραβεία την περσινή χρονιά, ένα την προπέρσινη και ουσιαστικά τώρα προσπαθούμε απλά να το βελτιώσουμε. Σε αυτή τη φάση προσπαθούμε να βγει παραέξω μια ωραία δουλειά που έχει δημιουργηθεί από ανθρώπους του πανεπιστημίου. Δεν θα ήταν ωραίο, για παράδειγμα, κάποιος γονιός στην Ελβετία να μπορούσε να αγοράσει αυτό το σύστημα και εμείς να δημιουργούσαμε έσοδα για τη χώρα και να βοηθούσαμε έτσι και κάποιους ανθρώπους να βρουν δουλειά;. Άρα το RoboTiles είναι ένα προϊόν μιας σκέψης που έγινε πράξη με σκοπό να μπορέσει να αξιοποιηθεί έξω, στην αγορά».

Το project δεν έχει παρουσιαστεί σκόπιμα σε κανένα μεγάλο event, προκειμένου να διασφαλιστούν τα πνευματικά δικαιώματα. Στόχος, πάντως, είναι να βγει σύντομα στην αγορά. Μέχρι στιγμής πήρε μέρος σε συγκεκριμένους διαγωνισμούς και παρουσιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνει αντιληπτό το τι είναι και τι υπόσχεται χωρίς όμως να κινδυνεύει η αυθεντικότητα του.

«Αυτό που έχει γίνει ήδη είναι κάποιες περιορισμένης έκτασης και σε πολύ συγκεκριμένο κοινό δοκιμές και από εκεί και πέρα τίποτε παραέξω προκειμένου να μην υποστούμε αντιγραφές και να το προστατέψουμε. Τώρα ρίχνουμε το βάρος μας στο κομμάτι της αγοράς δηλαδή πως θα οργανώσουμε την παραγωγή, για να βγει στην αγορά» σημειώνει ο κ. Σαπουνίδης και καταλήγει: «Μια σκέψη που δεν θεωρείται ρεαλιστική αλλά πρέπει να γίνει έτσι είναι να κυκλοφορήσει στο εξάμηνο».

 

Από το φύλλο της THESSNEWS #143 (02/02/2019-03/02/2019)

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω