«Μετρό Θεσσαλονίκης: Εν αρχή ην η τρύπα!»

ΑΠΟΨΕΙΣ 7.1.2019 | 07:50 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

«Μετρό Θεσσαλονίκης: Εν αρχή ην η τρύπα!»

του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΟΥΒΕΛΑ*

Η ιδέα και η πρωτοβουλία για την κατασκευή μετρό ξεκίνησε από τον Δήμαρχο Σωτήρη Κούβελα. Χωρίς όμως πράξεις, οι ιδέες θα έμεναν στις γνωστές ελληνικές καλένδες.


Έτσι, το 1988 η διοίκηση του Δήμου, πιστή στην προεκλογική της εξαγγελία, ξεκίνησε συστηματική δουλειά:

- Μελέτες έγιναν από τους κορυφαίους καθηγητές της Πολυτεχνικής ΑΠΘ  και συγκοινωνιολόγους με επικεφαλής τον καθηγητή του ΔΠ Θράκης Προφυλλίδη. -Συμμετείχαν μηχανικοί του Δήμου και των Σιδηροδρόμων. Σύμβουλοι ήταν οι δημοτικές εταιρίες Μετρό Μασσαλίας, Ντίσελντορφ και Δυτικού Βερολίνου, οι οποίοι και ενέκριναν τις μελέτες. Όλοι τους εργάστηκαν εθελοντικά κι αφιλοκερδώς.

- Απέσπασε τη συγκατάθεση όλων των παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

- Εξασφάλισε, μετά από διεθνή διαγωνισμό, την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κατασκευή του έργου από έξι κοινοπραξίες.

- Εξασφάλισε συνεργασία με υπηρεσίες αρχαιολογίας, ΟΣΕ, ΔΕΗ, ΕΥΑΘ.

- Εξασφάλισε έγκριση χρηματοδότησης του έργου από τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Γλαφυρά τα περιγράφει ο καθηγητής Γ. Πενέλης, επικεφαλής της ομάδας εθελοντών μελετητών: «Όταν ετοιμάσαμε τις μελέτες επισήμανα στον δήμαρχο ότι η πολεμική των αντιπάλων του θα εντεινόταν αν προχωρούσε σε έναρξη κατασκευής της δοκιμαστικής σήραγγας. Εκείνος εξερράγη και με αφόπλισε. “Κοίταξε Γιώργο, ώσπου ο γνωστικός να σκεφτεί, ο «τρελός» την τελείωσε τη δουλειά. Τη σήραγγα-πιλότο τη θέλω ως καταλύτη για να πιέσω την κυβέρνηση να υλοποιήσει το έργο. Ένα δωμάτιο χαρτιά και μελέτες να παραχθούν, αν δεν μπει η τσάπα για να αρχίσουν εκσκαφές, τίποτα δεν πρόκειται να γίνει”».

Όμως η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στάθηκε απόλυτα κι ανένδοτα αρνητική στην αποδοχή του έργου και την ένταξή του στα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα. Αντίθετα χρηματοδότησε μελέτη για να αποδείξει ότι δεν χρειάζεται μετρό στη Θεσσαλονίκη(!). Έτσι, επήλθε σύγκρουση Κυβέρνησης – Δήμου Θεσσαλονίκης.

Η κοινή λογική όμως θριάμβευσε. Ο βραβευμένος δημοσιογράφος Γεράσιμος Δώσσας έγραψε: «Πάθη και πολιτικές αντιθέσεις είχαν πετύχει, τον καιρό της πολιτικής σταδιοδρομίας του Σ. Κούβελα να συνδέσουν την αδυναμία να εκπληρωθεί η ελπίδα για μετρό της Θεσσαλονίκης με εκείνον που είχε το θάρρος να κάνει το πρώτο ξεκίνημα. Οι φιλοκατήγοροι όμως που πολέμησαν το μετρό και τον δήμαρχο έσπασαν τα μούτρα τους πάνω στον τοίχο των γεγονότων, που δικαίωσαν την “τρύπα”, την αρχή που είναι το ήμισυ του παντός».

Με καθυστέρηση 15 ετών κατάλαβαν το λάθος τους στο ΠΑΣΟΚ και διαπίστωσαν σε εσωκομματική κριτική μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2002 ότι«Χάσαμε γιατί δεν είχαμε δικό μας πρόγραμμα. Συρόμαστε πίσω από τις επιλογές του Κούβελα». Και όσοι με εμπάθεια πρωταγωνιστήσαν στις καθυστερήσεις και στη σπατάλη χρημάτων στην υπόθεση του μετρό επί 30 χρόνια, σήμερα ψάχνουν δικαιολογίες. Και βέβαια, φταίει ο Κούβελας που ξεκίνησε το έργο και τους φόρτωσε αυτόν τον μπελά!

Έτσι, οι σημερινοί κυβερνώντες επιμένουν να μιλούν για την «τρύπα» του, λησμονώντας ότι κάθε έργο αρχίζει από την εκσκαφή και τα θεμέλια. Κάθε κυπαρίσσι έχει ανάγκη από μια τρύπα για να φυτευτεί, να ριζώσει και ν΄ αναπτυχθεί. Βέβαια, ο σπορέας δεν θα περίμενε να εισπράττει ύβρεις από αυτούς που τελικά απολαμβάνουν τον ίσκιο του δέντρου. Ψιλά γράμματα, θα μου πείτε. Ίσως στην αυλή  του Πολάκη και της Νοτοπούλου να… φυτεύουν αλλιώς τα δέντρα.

Προφητικά μίλησε στο δημοτικό συμβούλιο ο ίδιος ο Κούβελας το 1989: «Εάν εμείς συμφωνήσουμε, τότε η Θεσσαλονίκη θα βγει ωφελημένη. Και δεν ξέρουμε ποιος δήμαρχος θα εγκαινιάσει το έργο αυτό – πάντως δεν θα είμαι εγώ, είναι βέβαιο αυτό, – αλλά όλοι θα το χαρούμε.»

* Ο Δημήτρης Σ. Κούβελας είναι Δικηγόρος και Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Θεσσαλονίκης

 

Από το φύλλο της THESSNEWS #139 (05/01/2019-06/01/2019)

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω