30 χρόνια Ανοιχτό Πανεπιστήμιο δήμου Θεσσαλονίκης - 30 χρόνια μόρφωση για όλους

ΡΕΠΟΡΤΑΖ 8.11.2018 | 06:30 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

30 χρόνια Ανοιχτό Πανεπιστήμιο δήμου Θεσσαλονίκης - 30 χρόνια μόρφωση για όλους

γράφει ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΕΛΙΔΗΣ*

Ο δημοτικός σύμβουλος Ανέστης Τελίδης γράφει στην ThessNews για το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του δήμου Θεσσαλονίκης που στις 3 Νοεμβρίου έκλεισε 30 χρόνια ζωής. 


Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο του Δήμου Θεσσαλονίκης συμπληρώνει σήμερα (σσ. Σάββατο 3 Νοεμβρίου), 30 χρόνια ζωής παρέχοντας αδιάλειπτα την δυνατότητα σε χιλιάδες συμπολίτες μας να έρθουν σε επαφή με  πλήθος επιστημονικών αντικειμένων μέσω εισηγήσεων διακεκριμένων καθηγητών.

Ως θεσμός κατέχει κορυφαία θέση ανάμεσα στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Δήμου αποτελώντας την μακροβιότερη δράση του στον τομέα της δια βίου μάθησης, ενώ αποτελεί και το πρώτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων στην τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού πανελλαδικά.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης ενέκρινε τη λειτουργία του με την υπ.αριθμ.1383/1988 Απόφαση. Στις αρχικές προβλέψεις αναφερόταν ότι εισηγητές στους θεματικούς κύκλους θα ήταν επιστήμονες που παρουσίαζαν με ακριβή αλλά και κατανοητό τρόπο θέματα της ειδικότητάς τους αλλά και της επικαιρότητας. Στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο μπορούσαν να εγγραφούν όσοι πολίτες το επιθυμούσαν καταβάλλοντας το συμβολικό τίμημα των 500δρχ ανά κύκλο, μετά την ολοκλήρωση του οποίου λάμβαναν ένα 'δίπλωμα'. Την πρώτη χρονιά λειτούργησαν δύο κύκλοι, η θεματική Υγεία-Προληπτική Ιατρική και η θεματική Ιστορία-Αρχαιολογία-Τέχνη με αρμόδιο τμήμα υλοποίησης την Υπηρεσία Κοινωνική Πολιτικής του Δήμου. Οι εισηγητές αναλάμβαναν, όπως και σήμερα άλλωστε, αφιλοκερδώς να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους.

Από το επόμενο έτος λειτουργίας, και με την καθοριστική συμβολή του Ομότιμου Καθηγητή του ΑΠΘ κ. Μουτσόπουλου, το Ανοικτό Πανεπιστήμιο οργανώθηκε και σε συνεργασία με θεσμικούς φορείς της πόλης αναβάθμισε τις λειτουργίες του εμπλουτίζοντας τις θεματικές του. Σε συνεργασία με τον Δικηγορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης ξεκίνησε το 1989 ο κύκλος Νομικών Σπουδών με εισηγητές κορυφαίους ακαδημαϊκούς της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ. Ενώ το 1990 μετά από αίτημα της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και με την συμβολή της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ είχαμε την εισαγωγή του κύκλου μάθησης ''Οι Φυσικές Επιστήμες-Τεχνολογία-Περιβάλλον'', ώστε η φυσική να μην αναγνωρίζεται μόνο ως σχολικό μάθημα, αλλά να γίνει αντιληπτό ότι σε αυτή στηρίζεται η σύγχρονη τηλεπικοινωνία, η παραγωγή ενέργειας και μεγάλο μέρος από τις σύγχρονες διαγνωστικές και θεραπευτικές μεθόδους.


Χαρακτηριστικό γνώρισμα όμως της λειτουργίας της εκάστοτε ομάδας συντονισμού ήταν η επιλογή εισηγητών  βάσει  της επιστημονικής επάρκειας ή της επαγγελματικής εμπειρίας, δίχως  πολιτικό κριτήριο, ώστε να διασφαλιστεί η δημοκρατική αντίληψη λειτουργίας και να καταπολεμηθεί ο δυσφημιστικός στιγματισμός του συντηρητικού θεσμού. Η παραπάνω αντίληψη στόχευε στην ουσιαστική εφαρμογή του όρου Ανοιχτό. Έτσι από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Νομικού Κύκλου βρίσκουμε ανάμεσα στους εισηγητές τον Καθηγητή Αντώνη Μανιτάκη, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα ''Σύγχρονες μεταμορφώσεις της Δημοκρατίας'', τον Καθηγητή Νίκο Παρασκευόπουλο και τον Καθηγητή Ποινικού Δικαίου Ιωάννη Μανωλεδάκη με εισήγηση για την ποινική αντιμετώπιση των ναρκωτικών και της τρομοκρατίας (1990). Αντίστοιχα συνεργάτης στον κύκλο Ιατρικής ήταν ο Αν. Καθηγητής Ιατρικής και σημερινός βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης. Ο λογοτέχνης Ντίνος Χριστιανόπουλος και ο Καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής Χουρμουζιάδης συμμετείχαν στον κύκλο των εισηγήσεων για τις τέχνες.

Και στο επίπεδο της θεματολογίας όμως εντοπίζουμε ιδιαίτερη ευρύτητα και ποικιλομορφία.  Έτσι στις αρχές της δεκαετίας του ‘90 έγιναν πολλές διαλέξεις σχετικά με το ζήτημα ονομασίας της ΠΓΔΜ αλλά παράλληλα υπήρξαν εισηγήσεις που κάλυπταν τα σύγχρονα προβλήματα που αντιμετώπιζε η κοινωνία. Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, η εξωσωματική γονιμοποίηση αλλά και τα σεξουαλικά προβλήματα της τρίτης ηλικίας αποτέλεσαν θέματα με ιδιαίτερη ανταπόκριση από τους συμμετέχοντες. Μάλιστα για το ζήτημα της σεξουαλικής ζωής της τρίτης ηλικίας το 1992 είχε διανεμηθεί έντυπο στο πλαίσιο του Ανοιχτού Πανεπιστημίου με το εξής μήνυμα ''Βεβαιώνουμε ότι το γήρας ελαττώνει την σεξουαλική ικανότητα εν τούτοις σε καμία περίπτωση δεν την καταργεί''. Ενώ το ζήτημα της ραδιενέργειας και των πυρηνικών αποβλήτων κατείχαν δεσπόζουσα θέση στον αντίστοιχο κύκλο.


Το εκπαιδευτικό έτος 1992-1993 ξεκινά τη λειτουργία του ο Κύκλος Θεολογίας με συντονιστή τον Καθηγητή του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας Χρήστο Κρικώνη. Ενώ το 2004 ξεκινάει η έναρξη ενός νέου κύκλου με θέμα την Διοίκηση  και την Οικονομία σε συνεργασία καθηγητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Τελευταία προσθήκη κύκλου σπουδών έγινε το 2007 με την εισαγωγή κύκλου για το Περιβάλλον και την Οικολογία με συντονιστή τον Κουιμτζή Θεμιστοκλή, Ομότιμο Καθηγητή Περιβάλλοντος Χημείας του ΑΠΘ. Από το 2011 η δομή του Ανοιχτού Πανεπιστημίου άλλαξε. Καταργήθηκε το συμβολικό τέλος συμμετοχής, ενώ οι κύκλοι διαλόγου διαμορφώνονται με απόφαση της ομάδας έργου ανά έτος καλύπτοντας ένα ευρύτερο σύνολο επιστημονικών αντικειμένων και κοινωνικών ζητημάτων όπως το μεταναστευτικό, θέματα γλωσσικά και βιώσιμης ανάπτυξης.


  Τα 30 αυτά χρόνια περισσότεροι από 20.000 συμπολίτες μας εγγράφηκαν και παρακολούθησαν τους κύκλους του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, εκ των οποίων η συντριπτική πλειοψηφία ήταν γυναίκες. Χαρακτηριστικά είναι τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας και περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής ανάλυσης των στοιχείων συμμετεχόντων της περιόδου 2005-2010 από τον Δρ Δημήτρη Κυρίτση (Ειδικός Επιστήμονας στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας). Σύμφωνα με αυτά το 83,2% των συμμετεχόντων της εξεταζόμενης περιόδου ήταν γυναίκες (βλ. Αρχείων Ανάλεκτα - Περιοδική έκδοση μελέτης και έρευνας αρχείων, Έκδοση Σωματείο ''Φίλοι Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης'', Θεσσαλονίκη 2016).


Από την πλευρά μας ως Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης ευχαριστούμε όλους τους συνεργάτες, εισηγητές που προσέφεραν ανιδιοτελώς τις υπηρεσίες τους και δεσμευόμαστε ότι η υλοποίηση δράσεων δια βίου μάθησης θα συνεχίσει να αποτελεί προτεραιότητα, καθώς δεν επιτρέπει απλά τους δημότες να αποκτήσουν νέες γνώσεις, αλλά συμβάλλει στην κοινωνική συνοχή ενισχύοντας την ενεργό συμμετοχή των συμπολιτών μας στα δρώμενα της πόλης.

 

Από το φύλλο της THESSNEWS #130 (03/11/2018-04/11/2018)

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω