Στ. Πιτσιόρλας στην ThessNews: Η Ελλάδα πρέπει να μπει στο τρένο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ 11.9.2018 | 23:50 Στείλτε το με email Εκτυπώστε το

Στ. Πιτσιόρλας στην ThessNews: Η Ελλάδα πρέπει να μπει στο τρένο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης

συνέντευξη στην ΜΑΡΙΑ ΣΑΜΟΛΑΔΑ || [email protected]

Στην πρώτη του συνέντευξη μετά τον πρόσφατο ανασχηματισμό και την πολυσυζητημένη «έξοδο από το μνημόνιο», ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, απαντάει σε κρίσιμα ερωτήματα και θέτει τους επόμενους στόχους.

Έχοντας πλέον στην αρμοδιότητά του και τη βιομηχανία και το εμπόριο, αναγνωρίζει τις υπάρχουσες δυσκολίες που δημιούργησαν παθογένειες του παρελθόντος, ενώ επισημαίνει τους τρόπους με τους οποίους θα έρθει η ανάπτυξη στη χώρα, καταγράφοντας τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση.

Χωρίς να κρύβει την αγάπη του για τη Θεσσαλονίκη και το ενδιαφέρον του για τη Β. Ελλάδα, τονίζει μιλώντας στην ThessNews ότι η περιοχή και μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας.


Η χώρα βγήκε από το μνημόνιο, αλλά με ποιον τρόπο θα έρθει η ανάπτυξη;

Η χώρα ήδη βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης από το 2017. Βεβαίως χρειαζόμαστε πιο υψηλούς ρυθμούς και πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά βήματα. Όμως έχουν πια μπει οι βάσεις για μια θετική πορεία και κατά κανέναν τρόπο δεν πρέπει υπονομεύσουμε αυτή την προοπτική με επιστροφή σε κακές πρακτικές του παρελθόντος. 
 

Με το σημερινό καθεστώς πιστεύετε ότι μπορούν να έρθουν επενδύσεις στη χώρα μας; Τι είδους;

Οι καθαρές Άμεσες Ξένες Επενδύσεις το 2017 άγγιξαν το 2% ως ποσοστό του ΑΕΠ, σημειώνοντας την καλύτερη επίδοση από το 2006. Αντίστοιχα θετική είναι η πορεία τους και το 2018. Αυτό σημαίνει ότι ναι, μπορούν να έρθουν ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα. Και το σημαντικό είναι ότι οι επενδύσεις αυτές δεν αναφέρονται μόνο στον τομέα του τουρισμού. Ήδη έχουμε μεγάλες επενδύσεις στη μεταποίηση, στην ενέργεια, στις υποδομές μεταφορών.

Μέχρι σήμερα η βαριά βιομηχανία της χώρας θεωρείται ο τουρισμός. Ακόμη και αυτός ο τομέας, όμως, διέρχεται κρίση τόσο εξαιτίας της φορολογίας, όσο και της ποιότητας των παροχών. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις που θα δημιουργήσετε για επενδύσεις στη βιομηχανία;
 

Ο τουρισμός έχει σημειώσει επίπεδα ρεκόρ όλων των εποχών. Για ποια κρίση μιλάτε; Το πρόβλημα σήμερα είναι ότι οι υποδομές της χώρας δεν επαρκούν πια για να σηκώσουν την ανάπτυξη του τουρισμού. Αυτό μας βάζει μπροστά σε μεγάλες επενδυτικές και αναπτυξιακές προοπτικές. Όμως στο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης ξεχωριστή θέση κατέχει η βιομηχανία και ευρύτερα η μεταποίηση.

Η Ελλάδα πρέπει να μπει στο τρένο της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και αυτό να σφραγίσει το αναπτυξιακό της μοντέλο. Πιστεύω βαθιά πως έχουμε όλες τις δυνατότητες να επιτύχουμε αυτόν τον στόχο. Διαθέτουμε πρώτες ύλες, διαθέτουμε ανθρώπινο δυναμικό υψηλού επιπέδου, έχουμε εμπειρία. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι αλλαγή προσανατολισμού, καθώς και σαφή πολιτική δέσμευση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας σε υγιείς βάσεις.

 

Έχετε ξεκινήσει μια σοβαρή προσπάθεια με τα ναυπηγεία της χώρας. Τι έχετε καταφέρει μέχρι τώρα και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας;

Η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των δυνατοτήτων που έχουμε, αλλά και των τεράστιων λαθών του παρελθόντος. Έχουμε σημειώσει μεγάλα βήματα στα ναυπηγεία της Σύρου, έχουμε δρομολογήσει διαδικασία επίλυσης των μεγάλων προβλημάτων στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και διερευνούμε με μεγάλη προσοχή τη βέλτιστη λύση για τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Στο τέλος αυτής της διαδρομής, θα έχει αναβιώσει ένας κλάδος με τεράστια σημασία για την ελληνική οικονομία και την απασχόληση. Θα μιλήσουμε λοιπόν για όλα αυτά με πράξεις και συγκεκριμένα αποτελέσματα τους επόμενους μήνες.

 

Την ίδια στιγμή, όπως γνωρίζετε, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις υποφέρουν και όσοι διατηρούν ακόμη τη δραστηριότητά τους θεωρούνται ήρωες. Πώς θα τους βοηθήσετε;

Τώρα που βγαίνουμε από το ασφυκτικό πλαίσιο των μνημονίων θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε ουσιαστικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Όμως πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και αυστηροί με τους εαυτούς μας. Το μεγάλο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας είναι η ανταγωνιστικότητα. Και αυτό σημαίνει, από τη μια μεριά, ευθύνη του κράτους. Από την άλλη όμως, σημαίνει και ευθύνη των εταιρειών. Όλοι μαζί πρέπει να λύσουμε θέματα μεγέθους των επιχειρήσεων, ψηφιακού μετασχηματισμού, καινοτομίας, εξωστρέφειας. Έχουμε πολλά λαμπρά παραδείγματα που πρέπει να βρουν μιμητές.

 

Θα επιμείνετε για μείωση της φορολογίας; Υπάρχουν περιθώρια πίεσης προς τους δανειστές;

Από τον προϋπολογισμό του 2019 θα ξεκινήσει η διαδικασία ελάφρυνσης των φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών. Όμως με τρόπους που δεν θα υπονομεύουν ό,τι επιτύχαμε ως δημοσιονομική πειθαρχία και σταθερότητα στα χρόνια της κρίσης. Γιατί τότε θα είναι σαν να πριονίζουμε το κλαδί πάνω στο οποίο καθόμαστε όλοι.

 

Όπως παραδέχονται όλοι, το τραπεζικό κόστος είναι εκείνο που επιβαρύνει σημαντικά την οικονομία της χώρας. Προβλέπεται κάποια αλλαγή;

Το τραπεζικό σύστημα της χώρας βρίσκεται σε σταθερή πορεία εξυγίανσης. Βεβαίως τα βάρη του παρελθόντος είναι πολλά και μεγάλα. Όμως τα βήματα είναι σταθερά και νομίζω ότι οι τράπεζες έχουν ήδη φτάσει στο σημείο να μπορέσουν να παίξουν τον ρόλο τους στην ανάπτυξη της οικονομίας. Η ρευστότητά τους και κατ’ επέκταση η ικανότητά τους για χρηματοδότηση των επενδύσεων συνεχώς βελτιώνεται το τελευταίο διάστημα. Οι ελληνικές τράπεζες πέρασαν επιτυχώς τα τελευταία stress tests, ενώ ήδη έχουν προβεί σε επιτυχημένες εκδόσεις ομολόγων. Αυτό φυσικά είναι απόρροια της συνεχούς απεξάρτησής τους από τον ELA, που πλέον έχει φτάσει στα 8,4 δις ευρώ, ενώ παρατηρείται και συνεχής επιστροφή καταθέσεων, που έφτασε τα 15 δις τα τελευταία 3 χρόνια. Παράλληλα, οι ελληνικές τράπεζες επιτυγχάνουν και τους στόχους για μείωση των ΜΕΑ που έχουν τεθεί, καθώς καταγράφεται διαρκώς μείωση που αγγίζει το 17,3% (18,6 δις) σε σχέση με τον Μάρτιο του 2016.

 

Η Βόρεια Ελλάδα έχει πληγεί ανεπανόρθωτα εδώ και χρόνια εξαιτίας της φυγής των επιχειρήσεων σε γειτονικές χώρες με χαμηλή φορολογία και πολύ φτηνά εργατικά χέρια, όπως Βουλγαρία, Σκόπια κλπ. Πώς θα επιστρέψουν;

Το πρόβλημα είναι υπαρκτό. Όμως θα πρέπει να συμφωνήσουμε σε μερικές αρχές για να διαμορφώσουμε στρατηγική για την αντιμετώπισή του. Η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει στόχο να διαμορφώσει μια οικονομία στα πρότυπα των γειτονικών μας χωρών. Είμαστε μια ανεπτυγμένη χώρα και πρέπει να επιδιώξουμε την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας όχι στους χαμηλούς μισθούς ή στην πολύ χαμηλή φορολογία. Πρέπει να στηρίξουμε την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα στη γνώση, στην καινοτομία, στην ποιότητα των προϊόντων μας, στην ανάπτυξη τομέων που έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα. Και βεβαίως πρέπει ταυτόχρονα να οικοδομήσουμε ένα επίπεδο κοινωνικών παροχών και αμοιβής της εργασίας. Σε αυτές τις κατευθύνσεις πρέπει να συνεργαστούν κράτος, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι.
 

Η Θεσσαλονίκη τι ρόλο φιλοδοξείτε να διαδραματίσει σε όλη αυτή την ανάπτυξη;

Η Θεσσαλονίκη μπορεί και πρέπει να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο. Μας δείχνει τον δρόμο η ίδια η ιστορία της πόλης. Η Θεσσαλονίκη ήταν σε όλη της τη διαδρομή το κέντρο της ευρύτερης περιοχής. Παρήκμασε τα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου, όταν κόπηκε η επαφή της με τη Βαλκανική ενδοχώρα. Τώρα λοιπόν πρέπει να συνδεθούμε ξανά με τη μεγάλη παράδοση. Και αυτό, πριν από όλα, απαιτεί πολιτικές αποφάσεις που θα λαμβάνουν υπ’ όψιν τις γεωπολιτικές εξελίξεις, θα οικοδομούν συμμαχίες και θα αναδεικνύουν τον ρόλο της Βόρειας Ελλάδας. Η σημερινή κυβέρνηση σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση κινείται.
 

Επιμένετε ότι οι εθνικές εκλογές θα γίνουν στο τέλος της θητείας. Τι θα καταφέρει μέχρι τότε το κυβερνητικό σχήμα με τη σημερινή σύνθεση;

Προφανώς και οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Μέχρι τότε η κυβέρνηση θα δώσει σαφή δείγματα της πολιτικής που θα ακολουθήσει στην μετά τα μνημόνια περίοδο και ο ελληνικός λαός θα αρχίσει να καταλαβαίνει ότι οι θυσίες του δεν θα πάνε για άλλη μια φορά χαμένες, αλλά θα έχουν αποτέλεσμα.
 

Από το φύλλο της THESSNEWS #122 (08/09/2018-09/09/2018)

THESSNEWS / NEWSLETTER


Επάνω